به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۴۵۳۰۴
به دنبال نخستین برد بعد از 16 سال

گزارش گاردين از ديدار ایران و نیجریه

گروه ورزشی: روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت که جوادنکونام، اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد مهره‌های کلیدی ایران در جام جهانی خواهند بود.
گزارش گاردين از ديدار ایران و نیجریه
پایگاه اینترنتی روزنامه‌ "گاردین" در گزارشی به دیدار دوشنبه شب تیم‌های ملی ایران و نیجریه پرداخته و نوشته است که این دو تیم به دنبال نخستین برد خود در جام جهانی بعد از 16 سال هستند. این گزارش نوشته است: ایران و نیجریه در حالی کار خود را در جام جهانی شروع می‌کنند که از یک نظر به هم شباهت دارند. دو تیمی که قرار است در ورزشگاه "بایکسادا" به مصاف هم بروند، به دنبال نخستین برد خود در جام جهانی بعد از پیروزی در جام 98 فرانسه هستند. آرژانتین محتمل‌ترین گزینه برای صعود است و ایران، نیجریه و بوسنی و هرزگوین هم برای جایگاه دوم این گروه تلاش می‌کنند.

با وجود این که نیجریه یکی از قدرت‌های تاریخی قاره آفریقا بوده، اما "عقاب‌ها" از سال 98 که بلغارستان را در مرحله گروهی شکست دادند، دیگر موفق به پیروزی در جام جهانی نشده‌اند. از آن روز به بعد این تیم دو دوره در جام جهانی شرکت کرده و در آفریقای جنوبی هم از سه بازی فقط دو امتیاز گرفته‌اند. این برای تیمی که به اعتقاد خیلی‌ها می توانست نخستین تیم آفریقایی باشد که در جام جهانی به مراحل نهایی صعود می‌کند اصلا کافی نیست. با این حال نیجریه قدرت خود را در صحنه جهانی با شکست آرژانتین در فینال المپیک 1996 آتلانتا نشان داده است.

قهرمان آفریقا در چند سال گذشته تحت هدایت استفان کشی که خود برای این تیم در جام جهانی 94 بازی کرد تا حدودی قدرت خود را باز یافته است. کشی از این که تیمش در سه بازی تدارکاتی قبل از جام جهانی موفق به کسب پیروزی نشده نگران نیست: "نگرانی من این است که به بازیکنانم نشان دهم چگونه سبکی که باید بازی کنند را درک کنند و آنها را به ریتم و هماهنگی گذشته برسانم. خیلی وقت است که مثل نیجریه قدیمی هماهنگ نیستیم."

سرمربی تیم ملی نیجریه بازیکنان با تجربه زیادی که در اروپا شاغل هستند را در ترکیبش دارد. بازیکنانی مثل آمنیکه و اوبی میکل به همراه انیاما با تجربه‌های نیجریه هستند که می‌توانند برای تیم‌شان مثمرثمر باشند. این گزارش درباره ایران هم نوشته است: آخرین برد ایران در جام جهانی در یکی از تاریخی ترین نبردهای این جام مقابل آمریکا بود. آخرین حضور آنها در آلمان 2006 با تک امتیاز مقابل آنگولا همراه بود. با وجود این که ایران بعد از صعود به جام جهانی نتوانست به دلیل مشکلات مالی بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای خود برگزار کند، اما این تیم با کارلوس کی‌روش به سختی قابل شکست دادن خواهد بود.

برای قوی‌تر کردن خط حمله کی‌روش، قوچان نژاد و دژاگه را راضی کرده برای کشوری که در آن متولد شده‌اند بازی کنند. هر دو بازیکن نقش کلیدی در سرگروه شدن ایران در مقدماتی جام جهانی داشتند. قوچان نژاد که با لقب "گوچی" هم شناخته می‌شود از زمان حضورش در تیم ملی ایران در 14 بازی 10 گل به ثمر رساند و در سال 2012 ترجیح داد که به جای هلند برای ایران بازی کند. اشکان دژاگه هم که عملکرد تاثیرگذاری در ترکیب "تیم ملی" داشته به جای آلمان پوشیدن پیراهن ایران را انتخاب کرد.

کاپیتان ایران در جام جهانی جواد نکونام خواهد بود که احتمالا برای آخرین بار در این تورنمنت حاضر می‌شود. این ها‌فبک 33 ساله به نوعی محور تیم است و وظیفه خنثی کردن حملات حریف و راه‌ا‌ندازی ضد حمله‌ها را دارد. با وجود ناکامی در سال 2006 تجربه نکونام در این جام می‌تواند به کمک ایران بیاید.
مرجع : ایسنا