به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۵۳۶۵
گرانش با طعم قهوه اسپرسو!

قهوه‌ساز برای اولین قهوه‌نوشی در فضا

گروه فناوري: نوعی دستگاه قهوه‌ساز فضامحور بزودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود.
قهوه‌ساز برای اولین قهوه‌نوشی در فضا
ايستگاه فضایی در 435 کیلومتری بالای زمین قرار گرفته و در میان بسیاری از ابزار مورد نیاز فضانوردان می‌توان به یک فنجان قهوه دلپذیر اشاره کرد. هم‌اکنون یک فضانورد ایتالیایی در حال بردن دستگاه ISSpresso برای خدمه ایستگاه فضایی است. کاپیتان سامانتا کریستوفورتی نه تنها نخستین زن ایتالیایی است که به فضا می‌رود بلکه اولین فضانورد در طول تاریخ خواهد بود که یک فنجان قهوه اسپرسو را در مدار خواهد نوشید.

وی به همراه ماشین نوشیدنی جدید در ماه نوامبر و به عنوان بخشی از ماموریت Futura راهی آزمایشگاه فضایی خواهد شد. این دومین ماموریت طولانی‌مدت آژانس فضایی ایتالیا (ISA) بر بورد ایستگاه فضایی به شمار می‌آید. شرکت Lavazza با همکاری شرکت مهندسی Argotec و همچنین ISA برای ساخت دستگاه قهوه‌ساز همکاری کرده تا اسپرسوی ایتالیایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرند. این سامانه، نخستین دستگاه قهوه‌سازی است که قادر به عملکرد در فضای ریزگرانش ایستگاه فضایی بین‌المللی است. در این مکان قواعدی که بر دینامیک سیال مایعات حکمرانی می‌کنند، بسیار متفاوت از قوانین حاکم بر مایعات روی زمین‌اند.

ماشین ابداعی هم‌اکنون در حال آزمایش‌شدن است و از یک سیستم کپسولی برای پر کردن ظروف پلاستیکی با اسپرسو و دیگر نوشیدنی‌های داغ مانند چای بهره می‌برد. به منظور ساز و کار داشتن با فشار و دمای بالا در محیط فضایی، لوله‌گذاری پلاستیکی درون ماشین‌های معمولی قهوه با تیوب‌های فولادی جایگزین شده‌ است. این تیوب‌ها قادر به تحمل فشار بیش از 400 بار هستند. ماشین ISSpresso از کپسول استاندارد قهوه‌ای استفاده می‌کند که روی بخش فوقانی‌اش قرار دارد. سیستم مزبور با وزن 20 کیلوگرم، از یک دستگاه قهوه‌ساز عادی با وزن 13 کیلوگرم سنگین‌تر است.
مرجع : ايسنا