به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۷ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۴۵۵۸۳

بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

گروه سياسي: "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه ای مکتوب از بازگشایی سفارت آن کشور در تهران خبر داد.
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران
وزیر امور خارجه انگلیس در این بیانیه اشاره کرده که گشایش سفارت لندن در تهران سبب بهبود روابط دو کشور خواهد شد. روزنامه "گاردین" با انتشار این بیانیه افزوده است:"نگرانی اصلی ما درباره گشایش سفارتخانه در تهران اطمینان از این موضوع خواهد بود که امنیت کارکنان مان تامین شود و این که آنان قادر به انجام وظایف خود بدون هیچ گونه مانعی باشند." روزنامه "گاردین" اشاره کرده که به نظر می رسد گشایش سفارت لندن در تهران تلاشی از سوی غرب برای کاهش بحران در کشور همسایه ایران (عراق) باشد.  وزیر خارجه انگلیس در ادامه بیانیه خود تاکید کرده که او همواره خواستار بازگشایی سفارت خانه لندن در تهران بوده و در این باره می افزاید:"هرگز شکی در ذهن من وجود نداشته که ما باید زمانی که شرایط اجازه دهد سفارتخانه انگلیس در تهران را بازگشایی کنیم."

ویلیام هیگ در بخش دیگری از این بیانیه به نقش مهم ایران در منطقه اشاره می کند و در این باره می افزاید"ایران کشوری مهم در منطقه ای بی ثبات است. حفظ سفارتخانه های ما در سرتاسر کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی در شرایط سخت نیز ایران یکی از ستون های اصلی رویکرد دیپلماتیک بین المللی دولت انگلیس بوده است. بنابراین در حال حاضر می توانم بگویم که زمان مناسب برای بازگشایی سفارت ما در تهران فرارسیده است." پیش از این اعلام شده بود که وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران خبر خواهد داد. "هیگ" روز دوشنبه به پارلمان رفته و به سوالات نمایندگان انگلیسی در این باره پاسخ داده بود.

تحلیلگران سیاسی گفت و گو میان وزیر خارجه انگلیس با همتای ایرانی ha "محمد جواد ظریف" را در اعلام سریع خبر گشایش سفارت خانه لندن در تهران موثر دانسته اند. پیش تر "ویلیام پاتی" سفیر پیشین انگلیس در تهران گفته بود که اکنون زمان "بسیار مهمی" برای تعامل دو کشور است. امری که وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بیانیه روز سه شنبه خود به آن اشاره کرده است. سفیر پیشین انگلیس در تهران در ادامه افزوده است:"چشم انداز روابط سازنده تر با ایران وجود دارد، زیرا دشمن بزرگ تری به نام داعش قد علم کرده است."

 حمله جمعی از لباس شخصی ها در آذرماه سال 1390 به سفارت انگلیس در تهران و پایین کشیدن پرچم انگلیس توسط آنان در نهایت سبب بسته شدن سفارتخانه و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شد. با وجود حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس پس از این حادثه "علی اکبر صالحی" وزیر وقت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" اظهار داشت که جریان تماسی تلفنی با ویلیام هیگ درباره موضوع حمله لباس شخصی ها به سفارت لندن در تهران ابراز تاسف کرده است. با روی کار آمدن دولت یازدهم دو طرف با عادی سازی روابط موافق کرده و در نهایت کاردار غیر مقیم میان دو کشور منصوب شد. انگلیس یکی از اعضای گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران است.
مرجع : تدبير