به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۹ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۴۵۶۸۰
ظريف: هنوز اختلافات اساسی وجود دارد اما...

نگارش برنامه اقدام مشترک جامع آغاز شد

گروه سياسي: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات به سختی پیش می رود، اعلام کرد: کار نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع از امروز آغاز شده است.
نگارش برنامه اقدام مشترک جامع آغاز شد
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در سومین روز مذاکرات ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران افزود: در دو روز گذشته بحث های بسیار سختی داشتیم. برخی مواضع طرف مقابل کاملا غیرقابل قبول است. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه کار با سختی پیش می رود، گفت: امیدواریم طرف مقابل با واقع بینی برخورد کند. ظریف با بیان اینکه «از امروز کار نگارش متن آغاز شده است البته با کندی»، تاکید کرد: هنوز اختلافات اساسی وجود دارد اما همچنان امیدواریم که کارها پیش رود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که منظور از آغاز نگارش چیست؟ گفت: معلوم نیست که از کلمه اول نگارش را شروع کنیم. از جایی کار نگارش را آغاز می کنیم که امکان توافق هست. رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در مورد نام متن توافق مشترک اظهار داشت: اسم آن برنامه اقدام مشترک جامع است. ظریف در عین حال گفت: آغاز نگارش متن، معنی اش این نیست که به تفاهم رسیده ایم. هنوز اختلافات اساسی داریم.

از نقاطی که تفاهم داریم و می توان آن را روی کاغذ آورد، فعلا نگارش را شروع کرده ایم و بعد روی موارد اختلافی می رویم. نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش برای دور جدیدی از مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع گردهم آمده اند. ظریف پیش از شروع رسمی مذاکرات با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ناهار کاری صرف کرد و پس از آن با حضور اشتون، مذاکراتی با ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا داشت.

روز گذشته نیز نشست رسمی و عمومی ایران و 1+5 با حضور ظریف و اشتون آغاز شد و از روز گذشته مذاکرات سخت و فشرده طرفین در سطوح مختلف کارشناسی و سیاسی در حال انجام بود تا طرفین نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند. اکنون با اعلام آغاز نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع، طرفین وارد پیچیده ترین مذاکرات سیاسی، فنی و حقوقی شده اند. اختلافات اساسی میان طرفین بر سر مسایلی همچون مدت زمان توافق جامع، میزان و سطح و اندازه غنی سازی و جدول زمان بندی لغو تحریم ها است. مذاکرات ایران و 1+5 فردا نیز ادامه خواهد داشت.