به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۹ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۵۶۸۵

كاربرد سلاح‌‌شیمیایی در سوریه عادي‌شده!

گروه بين الملل: یک گروه تحقیقاتی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده در سوریه مواد شیمیایی سمی مثل گاز کلر به‌طور 'سازمان‌یافته' مورد استفاده قرار گرفته است.
كاربرد سلاح‌‌شیمیایی در سوریه عادي‌شده!
سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ماه گذشته یک گروه حقیقت‌یاب به شمال این کشور اعزام کرد تا چند واقعه را بررسی کنند. طبق گزارش اولیه این بازرسان به نظر می‌رسد اطلاعات جمع‌آوری شده آنها، گواهی‌های قبلی ارائه شده از طرف پزشکان را تایید می‌کند ولی حمله مسلحانه به کاروان بازرسان از ارائه نتیجه‌گیری‌های مشخص بیشتر جلوگیری کرد. آن زمان بازرسان در حال سفر به روستای تحت تسلط شورشیان، 'کفر زیتا' بودند. گزارش شده بود که این روستا شش بار با گاز کلر مورد حمله قرار گرفته است. بازرسان می‌خواستند شواهدی از بیمارستانها و محیط آن روستا جمع‌آوری کنند که به یکی از خودروهای آنها بمب اصابت کرد و بعد به اسارت شورشیان در آمدند.

وظیفه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحقیق درباره ده‌ها مورد ادعای استفاده از گاز کلر در حمله‌های دولت سوریه در استان‌های حما و ادلیب بوده است. گفته می‌شد که بمب‌های بشکه‌ای از هلیکوپترها پرتاب می‌شدند. بعد از انفجار، عوارض شناخته شده‌ای مثل درد چشم، خارش پوست و مشکلات تنفسی بروز می‌کرد و از دهان کف خون‌آلود خارج می‌شد. افراد زیادی در این وضعیت کشته شدند.

احمد اوزمجو، رییس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت که تیم تحقیق به کار با اهمیت خود ادامه خواهد داد و با جمع‌آوری اطلاعات درست، حقیقت را روشن خواهد کرد. سوریه تاکنون ۹۲% از سلاح‌های شیمیایی خود را برای نابود کردن به این سازمان تحویل داده ولی ۸% آن به‌خاطر مسائل امنیتی هنوز تحویل داده نشده است. در خبری جداگانه گروه‌های فعال سیاسی سوریه روز چهارشنبه اعلام کردند که در یک حمله هوایی حکومت این کشور دهها نفر که بسیاری از آنها کودکان بودند، نزدیک مرز جنوبی سوریه با اردن کشته و مجروح شدند.