به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۹ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۴۵۷۱۱
اظهارات دادستان کرمان درباره چند پرونده مهم

احكام صادره دست‌اندركاران سايت «نارنجي»

گروه سياسي: دادستان کرمان جزییات بیشتری از روند رسیدگی به چند پرونده مهم در محاکم این استان ارائه کرد كه به صورت تلويحي به احكام صادره مسئولان سايت «نارنجي» كه سال گذشته بازداشت شده بودند هم اشاره كرده است.
احكام صادره دست‌اندركاران سايت «نارنجي»
به گزارش ایرنا، ˈیدالله موحدˈ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پارسال پرونده‌هایی در حوزه جرایم علیه امنیت کشور در این استان مطرح شد که نخستین پرونده مربوط به پات شرق گواشیر بود که در قالب آن، گروه 11 نفره ای در راستای طراحی سایت‌ها، وب سایت‌ها و تولید محتوا برای رسانه های معاند نظام، اقدام می کردند. وی اظهار کرد: این افراد به صورت مرموز و با پوشش های اطلاعاتی و ارتباطاتی با شبکه های ماهواره ای از جمله بی بی سی فارسی در ارتباط بودند و اطلاعاتی را در اختیار رسانه های معاند قرار می دادند که توسط اطلاعات سپاه پاسداران در کرمان شناسایی شد.

دادستان کرمان تصریح کرد: پس از کشف این گروه، مراکز آن ها شناسایی و با هماهنگی قضایی، بررسی دفاتر و اسناد آنها انجام شد که مدارک لازم نیز به دست آمد و آن ها تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. وی گفت: چهار نفر از متهمان این پرونده در حوزه مدیریتی کار می کردند و محوریت کار با آن ها بوده است و هفت نفر دیگر نیز تحت تاثیر القائات این افراد کار می کرده اند.

موحد با اشاره به این که با همکاری قاضی ویژه این پرونده تمامی زوایای آن کشف شد، ادامه داد: بسیاری از متهمان این پرونده به این فعالیت ها اقرار کردند و در دادگاه انقلاب محاکمه شدند و در نهایت مجازات های قانونی به تناسب میزان تاثیر و مداخله آن ها تعیین شد که این مجازات ها از یک سال تا 11 سال حبس بوده است. وی خاطرنشان کرد: حکم صادره برای این افراد قطعی نیست و در حالی که تعدادی از متهمان اصلی در زندان هستند، حکم پنج نفر از آنها معلق شده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان به پرونده دیگری اشاره و بیان کرد: در این پرونده یک فرد با هویت معلوم که ارتباط تنگاتنگی با سرویس جاسوسی انگلیس MI6 داشت دستگیر شد که اوج فعالیت های وی مربوط به بعد از تحریم ها بوده است و مشاوره و همکاری هایی را در جهت اثر بخشی این تحریم ها ارائه می کرده است.

وی با بیان اینکه این فرد از سوی اطلاعات دستگیر شد، عنوان کرد: پس از انجام تحقیقات وسیع و کار اطلاعاتی گسترده، جمع آوری مستندات مربوط انجام شد و این متهم به 10 سال حبس محکوم شده که با تجدیدنظر خواهی متهم، پرونده در دادگاه تجدید نظر مطرح شده و در حال اتخاذ تصمیم قطعی است. وی گفت: در پرونده دیگری فردی که با سفارت اسراییل در تایلند و ترکیه ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی را در اختیار آن ها قرار داده بود، قبل از انجام هر اقدام موثری، محاکمه شد و پنج سال حبس برای وی تعیین شده است.

پرونده های اقتصادی در کرمان
وی گفت: یکی از پرونده های مطرح شده در حوزه جرایم اقتصادی در کرمان مربوط به یکی از شعب بانک تجارت بوده که در آن، اسناد بانکی متعددی توسط مدیران بانک جعل و ضمانت نامه های صوری، جعلی و واهی زیادی صادر و با استفاده از چک های بین بانکی بدون پشتوانه از منابع بانکی سوء استفاده شده است. به رغم اینکه این رویه مدتی ادامه داشته اما سیستم نظارتی بانک بعد از مدت ها به موضوع واقف شده و در نهایت با همت اداره کل اطلاعات استان کرمان، موضوع کشف شد.

وی ادامه داد: در پرونده مربوط به صندوق پشتیبان آینده، 18 هزار سپرده گذار و بالغ بر 30 میلیارد تومان سپرده مردمی مطرح بود که در نهایت با همکاری بانک رسالت و حمایت مدیران ارشد استان و بانک مرکزی این موضوع ساماندهی شد. دادستان کرمان گفت: اگر در زمان تاسیس این موسسات اعتباری یا در فرآیند فعالیت های این موسسات نظارت قوی و مناسبی وجود داشت و اقدامات به موقعی صورت می گرفت، چنین پرونده هایی تشکیل نمی شد.