کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یکی از اختلاف‌ها تعریف غنی‌سازی است

29 خرداد 1393 ساعت 23:26

گروه سیاسی: یک دیپلمات ایرانی اظهار کرد که «با وجود شروع نگارش متن توافق و رسیدن به چارچوبی برای آن، اما اختلاف‌ها هنوز در جای خود باقی است»؛ چراکه این اختلاف‌ها «ماهوی» هستند.


وی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از مهم‌ترین اختلاف‌نظرهای ماهوی را "تعریف یک برنامه غنی‌سازی" طبق توافق اولیه ژنو عنوان کرد. این دیپلمات ایرانی تصریح کرد که ما شروع کردیم به نوشتن متن؛ با این ویژگی که موارد اختلافی در پرانتز گذاشته می‌شوند و آرام آرام به سمت رفع و حل اختلاف‌نظرها می‌رویم. هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 از سومین روز گفت‌وگوها بالاخره وارد فاز نگارش متن توافق که به گفته ظریف عنوانش " برنامه اقدام مشترک جامع" است، شدند هر چند که این نام از مدت‌ها قبل به دست آمده بود. اما آغاز نگارش به نظر چندان محکم و مثبت نیست؛ چراکه دو طرف هم‌چنان بر سر بخش‌هایی از آنچه قرار است شامل این برنامه نیز شود اختلاف‌های «ماهوی» و «اساسی» دارند که با گذشت پنج دور مذاکرات رسمی و رایزنی‌های دو جانبه و چندجانبه هنوز این اختلاف‌ها در جای خود باقی است.

هم‌چنین یک دیپلمات ارشد ایرانی دیگر نیز درباره روند نگارش متن توافق جامع گفت: ما درباره همه چیز صحبت کرده‌ایم، در برخی مسایل خیلی اختلاف نظر نداریم و در برخی مسایل مهم اختلاف‌نظرها در جای خود باقی است. وی درباره کندی نگارش توافق گفت: با توجه به این‌که زمان محدودی پیش رویمان داریم و با وجود اختلاف‌نظرهایی که هست روند کند پیش می‌رود.

اکنون دو طرف ایران و 1+5 در اقیانوسی با تمام موجودات زشت و زیبا، بی آزار و خطرناک، روزهای آفتابی و شب‌های طوفانی که در خود دارد در مسیر خود پیش می‌روند. با این حال دو طرف مقصد و هدف‌شان مشخص است؛ رسیدن به ساحل امن "حل و فصل مسالمت‌آمیز هسته‌ای، احقاق حقوق ایران و رفع نگرانی‌های بین‌المللی".همان طور که مقامات ایرانی اعلام کردند، روند این حرکت و رسیدن به مقاصد کند است که البته باید به آن"‌ محتاطانه" و "شکننده" بودن را نیز اضافه کرد چرا که اختلاف‌نظرهای ماهوی هنوز در جای خود باقی است. هم‌چنین روند نشان می‌دهد با توجه به اختلاف‌نظرهای ماهوی، اگر دو طرف به ساحل هم نزدیک شوند باز موجوداتی هستند که بتوانند تا ساحل پیش آیند و خطرآفرین باشند.

به نظر می‌آید، توافق جامع یا برنامه اقدام مشترک جامع به جز مواردی اندک، مملو از پرانتز‌های بزرگ و کوچکی است که دو طرف امیدوارند آن‌ها را در زمان محدود یک ماهه تا پایان تیرماه بردارند. در این میان مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در صفحه توییت خود به این جمله اکتفا کرد که "نگارش متن توافق در حال انجام است."


کد مطلب: 45729

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/45729/یکی-اختلاف-ها-تعریف-غنی-سازی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir