به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۲ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۶۱۲۷

وضعيت میدان آزادگان بعد از اخراج چینی​ها

گروه اقتصادي: وزیر نفت درباره وضع میدان مشترک آزادگان جنوبی بعد از اخراج شرکت چینی از این میدان، گفت: هم اکنون به صورت ترک تشریفات حفاری 40 چاه به شرکت ملی حفاری واگذار شده و بزودی دو مناقصه برای حفاری 40 حلقه چاه دیگر به صورت دو بسته جداگانه برگزار خواهد شد.
وضعيت میدان آزادگان بعد از اخراج چینی​ها
بیژن زنگنه گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مرحله نخست در میدان آزادگان جنوبی 150 حلقه چاه حفاری و در مرحله دوم تعداد چاهها به 185 حلقه افزایش می یابد. بزودی مناقصه اجرای عملیات خاکبرداری تاسیسات روزمینی میدان آزادگان جنوبی برگزار می شود، خلع ید شرکت چینی(CNPCI) از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان پس از طی مراحل حقوقی به طور رسمی به این شرکت ابلاغ شد. پیمانکار چینی طرح توسعه میدان نفتی فوق عظیم آزادگان جنوبی (CNPCI) که پیشتر به دلیل وقت کشی در توسعه این میدان، از بیژن زنگنه وزیر نفت کارت زرد گرفته بود، با پایان مهلت 90 روزه وزارت نفت و ادامه روند نامطلوب فعالیت در این میدان، به طور رسمی خلع ید شد.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این زمینه تصریح کرده بود: پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان پارسال، شرکت CNPCI برای پیشبرد پروژه، قول مساعد داد و با این وجود که حدود یک ماه پس از اخطار 90 روزه نیز به این شرکت برای تجدیدنظر در روند پروژه فرصت داده شد، از سوی پیمانکار اقدام موثری انجام نشد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، در مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریورماه سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد. در طرح جامع توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که با عراق مشترک است دو فاز تعریف شده که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود. براین اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.
مرجع : ايسنا