به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۴۶۱۵۸

مولاوردی: خدا نکند اعتیاد زنانه شود

گروه جامعه: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه با پدیده‌ای به نام زنانه شدن فقر روبه‌رو هستیم، گفت: این پدیده به ویژه در میان زنان سرپرست خانوار دیده می‌شود و خدا نکند که با زنانه شدن اعتیاد نیز مواجه شویم.
مولاوردی: خدا نکند اعتیاد زنانه شود
شهیندخت مولاوردی در نشست هم‌اندیشی که امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، افزود: در حال حاضر تعداد زنان درگیر اعتیاد بسیار کمتر از مردان است به گونه‌ای که 9.3 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند. البته اعتیاد شوهران تاثیر زیادی بر زنان دارد و آنان و کودکانشان را در معرض انواع خشونت‌های خانگی قرار می‌دهد، بنابراین باید به این حوزه توجه کافی داشته باشیم.

وی با اشاره به توزیع میزان تاثیر مواد مخدر در رفتار افراد گفت: استعمال مواد مخدر65 درصد موجب همسرآزاری، 55 درصد موجب طلاق، 30 درصد موجب کودک آزاری، 25 درصد موجب قتل و 25 درصد موجب نزاع و خشونت می‌شود. از سوی دیگر در سال 92، 16 درصد مرگ زنان معتاد نسبت به سال 91 افزایش یافت. مولاوردی افزود: 10 تا 15 درصد معتادان بهبود یافته بی‌خانمان هستند و بیش از60 درصد معتادان پس از ترک مواد دوباره به سمت مصرف مواد روی می‌آورند.

افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان بسیار نگران‌کننده است
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان بسیار نگران‌کننده است، تاکید کرد: در این شرایط پنهان‌کاری آنان، انگ زدن جامعه به زنان و دختران معتاد و ترد شدگی، مساله این دست از زنان و دختران را بغرنج می‌کند. مولاوردی در ادامه گفت: اعتیاد، بیماری‌های خاص و رفتار پرخطر جنسی سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که باید به این موارد توجه کافی شود. با توجه به رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر درزمینه صیانت اجتماعی می‌توانیم از اقدامات آنها بهره کافی ببریم و من نیز عضو کارگروه این ستاد هستم؛ البته کارگروهی به پیشنهاد معاونت امور زنان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته تشکیل شده است و این معاونت نیز عضو آن کارگروه بود و امیدواریم که بتوانیم در این کارگروه به حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته، اشتغال پایدار و ممانعت از قربانی شدن آنها توجه کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: در پایان سال 92 در چارچوب ماده 230 برنامه پنجم توسعه تفاهم‌نامه‌ چهارجانبه‌ای را با وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کردیم و در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده‌ایم. مولاوردی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از طریق وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش دختران، گام‌های مناسبی برداریم و بیشتر بر پیشگیری از استعمال مواد مخدر متمرکز شویم، چراکه در دنیا آموزش، کلیدتوانمندسازی است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حوزه اعتیاد زنان را به دلایل عدیده‌ای نیازمند توجه می‌دانیم و لازم است در این زمینه اقدامات لازم را صورت دهیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سن امید به زندگی زنان اظهار کرد: در حال حاضر با زنانه شدن سالمندی و سرپرستی خانوار مواجه هستیم. طبق آمار سرشماری سال 90، 12.1 درصد خانواده‌های ایرانی دارای سرپرست زن هستند، این در حالی است که این آمار در سال 85، 9.5 درصد بود. وی افزود: یکی از دلایل افزایش زنان سرپرست خانوار بالا رفتن آمار طلاق است و علاوه بر آن شاهد افزایش تعداد زنان خودسرپرست به دلیل افزایش سن ازدواج و فارغ‌التحصیلی دختران از دانشگاه‌ها هستیم. مولاوردی افزود: تعداد زنان سرپرست خانوار به دلایلی مانند افزایش شمار زنان بیوه به دلایلی چون تصادفات جاده‌ای بیشتر شده است. معاون رییس جمهور در امور زنان با بیان اینکه موافق اصطلاح تجرد قطعی نیستم، تصریح کرد: به نظر من اینگونه نیست که زنان تجرد قطعی را انتخاب کنند.
مرجع : ايسنا