به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۴۶۳۴۶

بازیگرخوب، بد، زشت و پدرخوانده درگذشت

گروه فرهنگ و هنر: «الای ولاک»، بازیگر کهنه‌کار آمریکایی فیلم‌های مطرحی چون «هفت دلاور»، «خوب، بد، زشت» و «پدرخوانده» در 98 سالگی درگذشت.
بازیگرخوب، بد، زشت و پدرخوانده درگذشت
«ایلای هرشل والاک» متولد ۷ دسامبر ۱۹۱۵، بازیگر سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر آمریکا بود که اولین نقش سینمایی خود را در نقش «سیلوا واکارو» در فیلم «بیبی دال» ساخته «الیا کازان» در سال 1956 تجربه کرد و تا 98 سالگی همچنان در سینما فعالیت داشت. والاک یکی از پرکارترین بازیگران آمریکایی بود که حتی در دهه ۹۰ زندگی خود به فعالیت ادامه‌ می‌داد و در فیلم‌های «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» ساخته «الیور استون» و فیلم «نویسنده در سایه» به کارگردانی «رومن پولانسکی» نیز ایفای نقش کرد. مشهورترین نقش‌ آفرینی‌های وی در دنیای سینما بازی در نقش «کالورا» در فیلم «هفت دلاور» ساخته «جان استرجس»، «گیدو» در «نخاله‌ها» ساخته «جان هوستون»، «توچو» در فیلم «خوب، بد، زشت» ساخته «سرجیو لئونه» هستند.

از دیگر نقش‌های برجسته وی می‌توان به «دون آلتوبلو» در «پدرخوانده ۳» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا»، «کاتن وینبرگر» در «دو جک» ساخته «جک نیکلسون» و «آرتور ابوت» در «تعطیلی» ساخته «نانسی میرز» هستند. «ایلای والاک» کلاس‌های بازیگری را در آموزشگاه دراماتیک در نیویورک زیر نظر کارگردان آلمانی «اروین پیسکاتور» فرا گرفت. بعدها به «آکتورز استودیو» تازه تاسیس پیوست و در کنار مارلون براندو، مونتگومری کلیفت، سیدنی لومت، هربرت برگوف و همسرخود «آن جکسون» زیر نظر رابرت لوییز به مطالعه بازیگری پرداخت. والاک در آخرین فیلم‌های سه اسطوره بازیگری هالیوود بعنی «کلارک بیل»، «مریلین مونرو» و «استیو مک کوئین» با آنها هم‌بازی شد. وی در فیلم‌های دیگری چون جو دیوانه (۱۹۷۴)، عمیق (۱۹۷۷)، شب و شهر (۱۹۹۲)، معشوقه‌های هالیوود (۱۹۹۲)، رودخانه مرموز (۲۰۰۳) بازی کرده بود. ایلای والاک در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۰ در سن ۹۴ سالگی جایزه اسکار افتخاری را از آن خود کرد.
مرجع : ايسنا