به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۶۳۵۷
وزارت ارشاد

گسترش آزادی رسانه​ها در چارچوب قانون

گروه سياسي: معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش آزادی رسانه ها در چارچوب قانون، حمایت از روزنامه نگاران، تقویت مطبوعات محلی و استفاده از ظرفیت صنوف را از مهمترین برنامه های این معاونت در دولت یازدهم عنوان کرد.
به گزارش معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، حسین انتظامی در همایش مطبوعات و تبلیغات، برنامه ها و راهبردها گفت: این همایش فرصت مغتنمی برای حل برخی مشکلات و رفع ابهامات مسائل حوزه مطبوعات در استان ها در کنار تشریح راهبردهای جدید معاونت مطبوعاتی، رایزنی های کارشناسی و نقد و بررسی پیشنهادات جهت بهبود آیین نامه ها و دستورالعمل ها است. وی با اشاره به سیاست های کلی دولت تدبیر و امید در پرهیز از آمارگرایی و برگزاری برنامه هایی برای نیل به آمار گرایی، تصریح کرد که گسترش آزادی رسانه ها در چارچوب قانون، حمایت از روزنامه نگاران، تقویت مطبوعات محلی و استفاده از ظرفیت صنوف از مهمترین برنامه های معاونت مطبوعاتی در دولت یازدهم است. انتظامی همچنین به روح حاکم بر سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر حرکت درون زای متکی به مردم و اصناف اشاره و بر واگذاری امور به مردم تاکید کرد.

معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: در معاونت مطبوعاتی برای استفاده از نظر اهالی رسانه و کارشناسان و اهل فن، آیین نامه ها و دستورالعمل های مختلف تسهیلاتی، نظارتی و ... به صورت پیش نویس روی سایت معاونت قرار می گیرد تا ذی نفعان، متخصصان و دلسوزان حوزه رسانه درباره آن اظهار نظر کنند و بعد از تجمیع آراء و نظرات، جمع بندی نهایی به صورت قانونی ابلاغ و اجرا شود. انتظامی در دفاع از جامعه روزنامه نگاران با تاکید مجدد بر بیمه خبرنگاران توسط رسانه ها و بنگاه های مطبوعاتی، گفت: یکی از علل اصلی آمار بالای تغییر شغل یا رسانه توسط خبرنگاران، نبود امنیت شغلی است که بیمه خبرنگاران علاوه بر هویت بخشی به خبرنگار، ایجاد انگیزه مضاعف و تثبیت جایگاه حرفه ای آنها، این نقص را برطرف می سازد. وی همچنین بر تقویت هر چه بیشتر نشریات محلی تاکید کرد و با اشاره به رویکردهای نوین رسانه ای گفت: تغییر کاربری رسانه ها با توجه به فضای آی سی تی و همچنین شبکه های اجتماعی، فرصتی است برای رسانه های محلی که با پرهیز ار تقلید از رسانه های سراسری، کارکرد اصلی خود یعنی توسعه فضاهای محلی و شبکه سازی اجتماعی را تقویت کنند.

انتظامی همچنین با انتقاد از دیوان سالاری غیر کارشناسی در برخی حوزه ها، راه اندازی سامانه های جدید در حوزه مطبوعات و تبلیغات در معاونت مطبوعاتی را به عنوان روشی برای تسهیل امور مردم یاد کرد و این رویکرد را رویکرد کلی حاکم بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست. تاکید بر آمایش سرزمینی برای ارائه خدمات بهتر به اهالی فرهنگ و مردم، شفافیت در امور اجرایی، مراقبت های قانونی در حوزه نشریات و تسهیلات یارانه ای، مرور قوانین فعلی و بررسی دقیق مشکلات همراه با ارائه راهکارهای کارشناسی از دیگر محورهای سخنان انتظامی بود. انتظامی این رویکرد معاونت مطبوعاتی را رویکرد کلی دولت یازدهم دانست و از مدیران مطبوعاتی در استان ها خواست با همین نگاه، امور استانی را اداره کنند. خانه مطبوعات، یارانه مطبوعات، بیمه خبرنگاران، آگهی های دولتی، مشکلات آموزشی و برگزاری جشنواره های مطبوعاتی از جمله محورهای دیگر سخنان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بود. در این نشست جمعی از مدیران و کارشناسان مطبوعاتی استان ها نیز به طرح نظرات و سوالات خود پرداختند. همچنین پنل های تخصصی «آموزش سامانه جامع رسانه های کشور، سامانه اعلام وصول، کارگاه آشنایی با نحوه توزیع یارانه مطبوعات، آشنایی با سامانه تبلیغ، آشنایی با سواد رسانه ای، بررسی مسائل کانونهای تبلیغاتی و ضوابط تبلیغات...» با حضور کارشناسان و معاونان و مدیران کل معاونت مطبوعاتی برگزار شد.
مرجع : ايرنا