به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۴۶۴۳۳

حکم کارکردن در شهرهای گرم در ماه‌رمضان

گروه جامعه: آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به پرسش‌های مقلدان خود حکم غلط خواندن قرآن، کار در شهرهای بسیار گرم و تکلیف دختران تازه به بلوغ رسیده برای ماه رمضان را تبیین کرد.
به گزارش ایسنا، متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است:
«سوال: سن بلوغ زن 9 سال در رساله ذکر شده و تکلیف بر او واجب است، در حالی‌که دختر این قدر کوچک است که اگر روزه بگیرد مریض می‌شود بلکه نمی‌تواند روزه بگیرد و علامت بلوغ دیگر هم ندارد، تکلیف ایشان چیست؟

پاسخ: سن تکلیف دختران 9 سال کامل قمری است و در عین حال قدرت شرط تکلیف است، آنچه قدرت انجامش را دارد باید انجام دهد و آنچه قدرتش را ندارد تکلیف ساقط است، مثلاً اگر قدرت گرفتن روزه ندارد، نباید روزه بگیرد و هر وقت قدرت یافت قضای آن را بجا آورد، ولی نماز و حجاب و امثال اینها را که قدرت دارد باید انجام دهد. والله العالم»

«سوال: حکم شخصی که شغل او سخت و دشوار است و در شهر بسیار گرمی کار می‌کند و عملاً روزه‌گرفتن در تابستان برای وی تقریباً غیر ممکن است، چیست؟

پاسخ: اگر می‌توانند از ساعات کار کم کنند و روزه‌ها را بگیرند و از برکات آن محروم نشوند؛ و اگر این کار میسر نیست، هر روز صبح به قدر مسافت شرعی مسافرت کنند و روزه خود را در آنجا افطار نمایند که فقط قضای آن روزها به عهده شخص می‌آید و کفاره ندارد. والله العالم»

«سوال: اگر در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌، قرآن‌ را به طرز غلطی‌ بخوانیم‌، آیا ضرری‌ متوجه‌ روزه‌ می‌شود؟(عدم‌ تلفظ‌ صحیح‌ کلمات‌)
پاسخ: اگر عمداً آیات‌ را غلط‌ نخوانید، اشکال‌ ندارد. والله العالم»