کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خط و نشان فوق محرمانه برای دولت!

تدبير , 5 تير 1393 ساعت 12:35

گروه سیاسی: دومین خط و نشان علنی جامعه مدرسی برای دولت در یک گفت وگو رقم خورد. آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مجله «مباحثات» گفته جامعه مدرسین اخیرا چند تذکر محرمانه و فوق محرمانه به حسن روحانی داده است. او پیش تر در برنامه تلویزیونی شناسنامه انتقادهایی از دلوت مطرح کرده و گفته بود با علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری در "تندترین صحبت ها" را داشته است.


حالا آیت الله یزدی از انتقادهای محرمانه و فوق محرمانه به حسن روحانی گفته که تنها ارسال آن رسانه ای شده است. هر چند رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این گفت و گو تنها به انتقاد از دولت یازدهم بسنده نکرد و گفت به دولت پیشین هم انتقادهایی داشته است. او گفت: آقای احمدی نژاد در ماه‌های آخر واقعاً کارهای خلاف می‌کرد و خیلی از روحانیون هم برخورد کردند؛ همان روحانیونی که کمک کرده بودند و برایش از آبرویشان مایه گذاشته بودند، به او تذکر دادند ولی گوش نکرد. در حقیقت در ماه‌های آخر، اعتبار او به سختی آسیب دید. همان روحانی محترمی که واقعاً برای روی کار آمدن آقای احمدی نژاد هزینه کرده بود و شخصیت و آبرویش را صرف کرده بود، وقتی دید که حرف گوش نمی‌دهد، همان روحانی محترم وارد بحث شد و گفت برای من احمدی‌نژاد ملاک نیست، دین خدا ملاک است. شنوندگان متوجه شدند که احمدی نژاد تا زمانی که با مسائل دین، همراه باشد با او همراه‌اند.

آیت الله یزدی افزود: دولت نیز همین طور است. آ نجا که با ارزش‌ها و اصول اسلامی همراه است همه با او همراه‌ند. ولی آنجا که با ارزش‌های اسلامی همراهی ندارد، روحانیت با دولت همراهی نمی‌کند و تذکر می‌دهد. رییس پیشین قوه قضائیه اضافه کرد: البته، مراتب تذکر دادن فرق دارد و اشخاص هم موقعیت‌های متفاوتی دارند. گاهی رهبری تذکر می‌دهد، گاهی مجلس تذکر می‌دهد، گاهی هم یک روحانی محترم تذکر می‌دهد. حوزه، مرجعیت و روحانیت می‌بایست در شرایط مختلف، زمان و مکان را در نظر داشته باشد. مرحوم امام نیز خیلی روی این نکته تأکید داشتند.

وی بیان داشت: وقتی دقت کنیم می‌بینیم این جمله در طلبگی و مبلغ بودن هم نقش دارد. طلبه باید در زمان انجام وظیفه، این را در نظر داشته باشد تا بداند در کجا حرف بزند و کجا ساکت باشد. مثلاً در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذکر به رئیس جمهوری محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رئیس جمهوری توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسماً تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند.

رسانه ای کردن انتقادهای جامعه مدرسین از دولت در حالی صورت می کرد که آیت ا لله یزدی پیش تر هم دیدار خصوصی با علی یونسی را رسانه ای کرد و از "گفت و گوی تند" با دستیار ویژه رییس جمهوری سخن گفت. اودر برنامه تلویزیونی شناسنامه با اشاره به نگرانی‌های اعضای جامعه مدرسین درباره کشور گفت: «برداشت شخص من و بسیاری دوستان این است که مقام معظم رهبری موکداً می‌خواهند که آرامش کشور حفظ شود. در دیدارهای خصوصی و عمومی که داشتیم، همانند دیدار در پایان اجلاس خبرگان و اعضای کمیسیون تحقیق خبرگان، ایشان تصریح کردند که صحبت‌هایتان را به کارگزاران منتقل کنید لذا سر و صدا کردن و صحبت کردن و سکوت تفاوت دارد، من از مصاحبه‌ها و پاسخ به خیلی سوال‌ها خودداری کردم.»

همان زمان یک منبع آگاه به تدبیر خبر داد که ایت الله یزدی در جلسه با علی یونسی به شدت از دولت انتقاد کرده اما بنا نبوده این جلسه رسانه ای شود. هر چند این منبع آگاه مطرح کردن نام "کورش" و هم چنین بحث ها درباره "شیر و خورشید"توسط علی یونسی در چند سخنرانی و گفت و گوی رسانه ای را دلیل اصلی انتقادهای اصلی آیت الله یزدی ذکر کرد. هر چند منابع دیگری به "تدبیر" گفته اند در همان جلسه آیت الله یزدی گفته بود احتمال رویارویی جامعه مدرسین با دولت یازدهم وجود دارد؛ امری که در گفت و گوی اخیر آیت الله یزدی هم بر آن تاکید شده است.

مشخص نیست که زمان رویارویی جامعه مدرسین و دولت کی فرا می رسد اما به نظر می رسد بخشی از جریان های سیاسی در قم یک سال پس از پیروزی حسن روحانی دیگر بنا به تحمل سیاست های دولت جدید را ندارند. اتفاقی که با موج جدال برخی روحانیون با حسن روحانی بر سر "راه بهشت" آغاز شد و به نظر می رسد حالا مسیر دیگری پیدا کرده است. از تحمل زود تمام شده جبهه پایداری و آیت الله مصباح یزدی تا تحمل رو به پایان آیت الله یزدی و جامعه مدرسین؛ از "راه بهشت" تا "رویارویی".


کد مطلب: 46450

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/46450/خط-نشان-فوق-محرمانه-دولت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir