به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۶۵۰۴

واکنش احسان شریعتی به برگزاری مراسم

گروه سياسي: پس از آنکه در زیر زمین خانه یکی از هواداران رییس دولت سابق مراسمی با نام دکتر علی شریعتی برگزار شد، فرزند این اسلام شناس فقيد اعلام کرد که در هیچ تجمع و تشکلي، شرکت نکرده، نمی‌کنند، و نخواهند کرد.
واکنش احسان شریعتی به برگزاری مراسم
خبرگزاری ایسنا دو روز پیش با اعلام خبر برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر شریعتی نوشت: اﯾﻦ ﻧﺸﺴﺖ در زﯾﺮ زﻣﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﯾﮏ از ھﻮاداران اﺣﻤﺪی ﻧﮋاد در ﮐﻮﭼﻪ «ﺷﮫﯿﺪ ﺟﻮرﮐﺶ» واﻗﻊ در ﺑﮫﺎرﺳﺘﺎن ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ و ﻣﯿﮫﻤﺎﻧﺎن آن ﻧﯿﺰ از ھﻮاداران اﺣﻤﺪی ﻧﮋاد ﺑﻮدﻧﺪ. روی در ورودی ﺳﺨﻨﯽ از ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رھﺒﺮی درﺑﺎره دﮐﺘﺮ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ«دﮐﺘﺮ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ ﺣﻖ ﺑﺰرﮔﯽ ﺑﻪ ﮔﺮدن اﻧﺪﯾﺸﻪ روﺷﻦ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ و روﺷﻨﻔﮑﺮاﻧﻪ اﺳﻼﻣﯽ دارد» ﻧﺼﺐ ﺷﺪه ﺑﻮد و راه ﭘﻠﻪ و ﻣﺤﻞ ﻧﺸﺴﺖ ﭘﺮ ﺑﻮد از ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ. مجری این برنامه مدعی شده است که «ﻣﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﻗﺮاﺑﺖ ھﺎی زﯾﺎدی ﺑﯿﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ھﺎی دﮐﺘﺮ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ و ﮔﻔﺘﻤﺎن ﻋﺪاﻟﺖ آﻗﺎی اﺣﻤﺪی ﻧﮋاد وﺟﻮد دارد. اﯾﻦ ﻗﺮاﺑﺖ ﺷﺎﯾﺪ ﻧﺎآﮔﺎھﺎﻧﻪ ﺑﻮد، اﻣﺎ وﺟﻮد داﺷﺖ و اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﮐﺎر ﺗﺌﻮرﯾﮏ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﮐﻢ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.»

اما در همین حال، فیس بوک فرزند دکتر علی شریعتی با انتقاد از عدم برگزاری مراسم بزرگداشت پدرش در حسینیه ارشاد نوشت: در پنج سال گذشته اجازهٔ برگزاری مراسم مرسوم بزرگداشت شریعتی در حسینیه ارشاد داده نشد. احسان شریعتی از تدریس در دانشگاه کنار گذاشته شد؛ و... لذا، امروزه، موجب بسی تعجب است که چگونه هواداران سابق مراجع فکری مخالف شریعتی تجدیدنظر کرده باشند؟ متن کامل پست فیس بوک احسان شریعتی به شرح زیر است:

۱- اخیرا شنیدیم و خواندیم که برخی از هواداران رئیس‌جمهور سابق جلسه بزرگداشتی (خصوصی) بمناسبت سالگرد دکتر شریعتی (پیرامون محور عدالت) برگزار کرده اند. از آنجا که در گزارش‌های این نشست اطلاعاتی نادرست مطرح شده است، مانند این که «برگزارکنندگان از شاگردان فرزندان دکتر شریعتی (کدام شاگرد؟کدام فرزند؟ در کجا؟) بوده‌اند، و یا از خانواده و بنیاد دعوت به عمل آمده، و..»؛ بدینوسیله توضیح داده می‌شود که خانواده و بنیاد نه دعوت مکتوبی دریافت کرده‌اند و نه برگزارکنندگان این نشست را می‌شناسند، و...؛ و اصولا در هیچ تجمع و تشکل‌ وابسته به جناح‌های حکومتی (یا ضدحکومتی)، شرکت نکرده، نمی‌کنند، و نخواهند کرد.

در پنج سال گذشته اجازهٔ برگزاری مراسم مرسوم بزرگداشت شریعتی در حسینیه ارشاد داده نشد. احسان شریعتی از تدریس در دانشگاه کنار گذاشته شد؛ و... لذا، امروزه، موجب بسی تعجب است که چگونه هواداران سابق مراجع فکری مخالف شریعتی تجدیدنظر کرده باشند؟

همچنین، آرمان و طرح علمی-عملی «عدالت» مورد نظر آموزگار تثلیثِ «آزادی، برابری، عرفان»، شعاری منتزع (از دو بُعد دیگر، و از فرایندِ کلی توسعه-و-تعالی)، و میا‌ن‌تهی نیست (از نوع شعر-و-شعارهای تبلیغاتی، انتخاباتی، عامیانه، و ..، که گه‌گاه از سوی محافل محافظه‌کار و راست افراطی ابراز می‌شود و تبعاتِ اقتصادی و حقوقی آن را نیز تاکنون در عمل انضمامی و تاریخی آنها، علیه منافع و مصالح کارگران و زحمتکشان و ..، با تشدید فقر-و-فلاکت و اختلاس‌ها، و... اختلاف طبقاتی هولناک و ..، دیده‌ایم).