به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۴۶۵۱۱
در عالم سياست هيچ گزينه‌اي محال نيست

ایران و آمریکا، از دشمنی تا همکاری سیاسی

آمریکایی‌ها به خوبی واقفند که ایران تنها کشوری است که می‌تواند آنها را در ایجاد نقشه جدید خاورمیانه یاری رساند، یعنی خاورمیانه بزرگ و خالی از گروههای تروریستی و افراطی...
ایران و آمریکا، از دشمنی تا همکاری سیاسی
عطا افشاریان

گروه سياسي: نقش آمریکا در نظام سیاسی و اقتصادی کشور ما طی دوران پس از جنگ دوم جهانی و پس از شکست بریتانیای کبیر در عرصه بین الملل، بعنوان یک ابرقدرت نوظهور، بسیار جدی تر گردید به گونه ای که بسیاری از شرکتها، ساختار نظامی و حتی دانشگاههای کشور متاثر از این کشور ساخته و پرداخته شدند. همچنین در این مقطع بود که دانشجویان به آمریکا برای تحصیل رفتند و نسلی از نخبگان ایرانی را در آن کشور پدید آوردند که بسیاری از آنها بعدا بعنوان مدیران بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ویژه در رده میانی وارد کشور شدند.

نوع نگرش مذهبیون و انقلابیون، حتی دانشجویان فارغ اتحصیل شده از آمریکا، به این کشور بعنوان یک ابرقدرت با تفکر امپریالیستی - سرمایه داری بوده است که همچنان نیز ادامه دارد و همین نگرش با رفتارهای سیاسی آمریکاییان به ویژه در برخورد با دولت ملي دكتر مصدق، منجر به انقلاب 1357 و دشمنی بیش از پیش ایران و آمریکا گردید که اوج آن گروگانگیری و در ادامه اتخاذ سیاستهای خصمانه بود که جنگ ایران و عراق را به تشویق آمریکا رقم زد. مسلما این کارنامه آمریکاییها به راحتی از اذهان مردم ایران پاک نخواهد شد ولی این کارنامه با همه سیاه بودن به کارنامه استعماری بریتانیا و روسیه نمی رسد.

اگر چه در تاریخ ماندن و در آن دست و پا زدن کاری عبث و بیهوده است، آنچنان که تفاخر به تاریخ و گذشته نیز، ولی درس گیری از تاریخ همراه با تغییر دیدگاه می تواند در تصمیم گیریهای آتی موثر باشد.
با همه این خصومتها و دشمنیها، اما این دو کشور منافع مشترکی نیز دارند. اگر مسئله فلسطین و تعهدی که آمریکاییها نسبت به حفظ امنیت اسرائیل دارند را کنار بگذاریم، مسئله ای که اعراب نیز به نوعی آن را رها نموده اند و عملا به دولت مستقل کرانه باختری اکتفا نموده اند، ایران به عنوان کشوری میانه رو در منطقه خاورمیانه، برای آمریکا و حفظ منافع بلند مدت جهان موقعیتی استراتژیک دارد.

آمریکایی که با ساختار پادشاهی و افراطی کشورهای عربی به راحتی کنار آمده است، مسلما برای ایجاد تعامل با دولت ایران نیز آمادگی لازم را دارد. دشمنی های آمریکاییها با نظام ایران نیز بخاطر منافع مقطعی آن کشور بوده است، چرا که بدون وجود دشمنی در خاورمیانه و ایجاد ایران هراسی در این منطقه نمی تواسته است هم موقعیت اسراییل را تثبیت نماید و هم سیل عظیم اسلحه را به خاورمیانه گسیل دارد، اسلحه هایی که نتیجه آن جنگهای داخلی، قومی و فرقه ای در این کشورهاست و تخریب کامل زیر ساخت این کشورها، تا کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، چین، روسیه و بریتانیا و آلمان همچنان بتوانند بر مستعمرات خود حکومت کنند البته به شیوه ای نوین و بدون حضور نظامی و پذیرش دردسرهای آن، بخصوص نفرت ملتها، بلکه در مقام منجی و شرکتهایی که رفاه، سازندگی و کار را برای این آوارگان به ارمغان می آورند.

اما ایران ناامن نیز برای منافع بلند مدت آمریکاییها چندان موثر نیست، بلکه آمریکاییها به خوبی واقفند که ایران تنها کشوری است که می تواند آنها را در ایجاد نقشه جدید خاورمیانه یاری رساند، یعنی خاورمیانه بزرگ و خالی از گروههای تروریستی و افراطی. یکپارچه نمودن کشورهایی که دیر زمانی همه تحت لوای یک حکومت واحد بوده اند و از مشترکات فرهنگی، ملی و دینی یکسانی برخوردارند، یعنی تاجیکستان ، افغانستان، ایران، پاکستان، آذربایجان و قسمتی از عراق، به ویژه منطقه کردستان، که همه ریشه و ملیت یکسان دارند، نه تنها با منافع آمریکا در تضاد نیست که چنین قدرت سیاسی اقتصادی، اگر با دنیای آزاد همسو باشد، می تواند بعنوان یک اهرم در مقابل روسیه استفاده شود و خیال آمریکا را از این منطقه راحت نماید و این مهم جز با رهبری ایران امکان پذیر نخواهد بود.

منطقه ای که پل میان شرق و غرب است. البته در این میان کشورهای عربی ساکت نخواهند بود، هر چند که حوادث اخیر نشان می دهد عمر این کشورها به سر آمده است و آنها در خاورمیانه جدید نقشی نخواهند داشت، در حالیکه قطعا نظام سیاسی میانه رو ایرانی-اسلامی نقش موثری در آینده خاورمیانه خواهد داشت. ایجاد اتحادیه کشورهای مذکور و ایجاد یک منطقه واحد مسئله دور از ذهنی نیست و ترسیم نقشه جدید برای خاورمیانه، با ابتکار عمل ایران، تنها با هوشمندی ایرانیان با هر قومیت و یا زبانی، امکان پذیر خواهد بود.

در این شکی نیست که بریتانیا همچنان در این کشور به سیاستهای تفرقه افکنانه خود ادامه می دهد ولی دانش و فهم ایرانیان بالاتر از آن است که در دام تفرقه های قومی، مذهبی و فرقه ای گرفتار گردند و به چیزهایی تفاخر کنند که ارزش و جایگاهی در دنیای کنونی ندارد و علم و دانش و خرد در آن حرف اول را می زند. اگر برای آینده برنامه ریزی ننماییم، برای ما برنامه خواهند ریخت، پس باید جایگاه ایران برای ساختن فردای دنیا را شناخت و با کار گروهی توام با دانش و اخلاق، تقویت قانون، ایجاد نهادهای تصمیم گیری استراتژیک از همه اقوام و کشورهای همسو و تقویت اقتصادی، به ایجاد خاورمیانه متحد و بزرگ اندیشید.

ایجاد عدالت و بیان تفکرات ایرانی - اسلامی جز با ایجاد یک قدرت سیاسی و اقتصادی بزرگ از اقوام و ملتهایی با مشترکات دینی، قومی، ملی و فرهنگی امکان پذیر نخواهد بود. حکومت فدرالی آمریکا و تفاوتهای شدید گروهی، دینی، نژادی در این کشور که آن را عامل قدرت و گردش نخبگان و ایجاد جامعه نخبه می دانند، تجربه ای است که اگر اخلاقهای امپریالیستی آن را کنار بگذاریم در نظم اجتماعی و سیاسی می تواند قابل مطالعه و بررسی باشد.حتی تشکیل اتحادیه اروپا، با همه تنشهای سیاسی اقتصادی آن، با توجه به جنگهای چند صد ساله این کشورها با یکدیگر، می تواند الگویی برای کشورهای اسلامی باشد که تفرقه های پوچ و بی حاصل را کنار بگذارند و تفاخر عرب و فارس و ترک و یا سنی و شیعه را رها کنند و به ملتی یکپارچه، متحد و با رفاه اقتصادی بیاندیشند.

مرند بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۰:۳۴
جورج بوش به ارزوي خود مبني بر خاورميانه بزرك و تيكه تيكه شده دارد ميرسد. همه هم داريم قبول ميكنيم كه خاورميانه بايد بزرك و ضعيف باشه. مبادا امبراطوريهايي در خاورميانه باشد كه جلو امريكا بايستد. وامريكا به زحمت بيافتد. (238020)
عقلانیت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۱:۳۱
آرزوی خاورمیانه با کشورهای کوچک کاملا" درست است

علت اصلی عدم حمله نظامی جورج بوش به کشورمان علی رغم حمله به عراق وافغانستان همین مساله است. (238049)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۳:۱۳
چرچیل:((هیچ کشوری دوست دائمی و هیچ کشوری دشمن همیشگی ما نیست، انچه همیشگی و دائمی است منافع بریتانیای کبیر است.)) (238069)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۰:۳۴
در دنیای سیاست همه چیز قابل توجیه است و بازیهای قشنگی شکل میگیرد بدون آنکه ملتها در آن نقش داشته باشند و جالب اینکه همه چیز هم با نام ملتها انجام میگیرد!!!! (238021)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۱:۲۷
این ملت ها هستند که دولت مرداشونو انتخاب میکنن (238047)
پاسخ به علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۵:۳۱
در کشورهای جهان سوم فرق میکنه (238097)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۱:۰۱
حرفات بیشتر شبیه یه آرزو تا یه تحلیل سیاسی (238031)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۱:۱۸
"دانش و فهم ایرانیان بالاتر از آن است که در دام تفرقه های قومی، مذهبی و فرقه ای گرفتار گردند و به چیزهایی تفاخر کنند که ارزش و جایگاهی در دنیای کنونی ندارد و علم و دانش و خرد در آن حرف اول را می زند. "

واقعاً؟!
D: (238038)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۱:۵۷
ظاهرا نویسنده از نقشه خاورمیانه بزرگ بوش که تجزیه ایران را نیز مورد نظر داشت غافل است یا اینکه قرائتی باب میل خود از خاورمیانه بزرگ دارد! (238053)
خاورمیانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۵:۳۷
تنها ابزار رسیدن به آرزوی جورج بوش تنگ نظری - تبعیض - ویژ خوری - خودی وغیر خودی کردنهاست که به عنوان عامل تنفر وجدایی اقوام وفرق مذهبی خواهد شد (238099)
حساس باشي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۲:۵۳
"در عالم سياست هيچ گزينه‌اي محال نيست"
بهتر بود مي نوشتيد:
"در عالم سياست بدون ديانت هيچ خودفروشي محال نيست" مثل حال برخي آقايان و سايتها (238065)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۳:۰۵
مشكل آمريكا با ايران اين است كه يك كشور كمونيست مانند روسيه وچين و ونزولا نيست وگرنه رابطه خوب بود (238068)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۲۱:۴۲
یعنی الان آمریکا با این کشورا خوبه دیگه؟ (238139)
حااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۳:۱۹
باید گفت روحانی مچکریم. روحانی هاشمی سید عزیز خاتمی، دمتون گرم! (238073)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۵:۱۷
دشمن ما امثال داعشيهاي جنايت كار و مزدور است
كه دارد مسلمانان را قتل و عام مي كند (238096)
Soleimani
Norway
۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۶:۱۲
به حاشيه ها توجه نکنيد
گفتگو هاى پشت پرده ايران وامريکا که از زمان احمد نژاد آغاز شده
گواه همين واقعيت است
ايران تنها کشور باثبات و قدرتمند خاورميانه مى باشد
عربستان به خوبئ از طرح خاورميانه جديد آگاه است و از وحشت وقوع آن
دست به خود زنى زده
غافل از اينکه ترويستهاى اجاره شده روزى بلاى جان خود آنها خواهد شد
ايران به دليل داشتن مشتركات فرهنگى با اقوام کرد عراق سوريه ترکيه و نفود
در عراق که داراى ذخاير عظيم نفت با کيفت بالا مى باشد تنها کشور راه گشاى معضل خاورميانه مى باشد
تيم ديپلماسى
روحانى (238109)