به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۶۶۰۵

اولتيماتوم اتحادیه‌اروپا به روسیه برای اوكراين

گروه بین الملل: رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که گام‌های مشخصی باید برای تنش‌زدایی از درگیری‌های اوکراین تا 30 ژوئن (دوشنبه) برداشته شود.
اولتيماتوم اتحادیه‌اروپا به روسیه برای اوكراين
رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا  پس از نشست در بروکسل طی بیانیه‌ای اعلام کردند: مسکو باید 4 گام اساسی بردارد که مهمترین آن‌ها حمایت کامل از طرح صلح دولت اوکراین است و این اقدامات باید تا 30 ژوئن انجام شود. در ادامه این بیانیه آمده است: رهبران اتحادیه اروپا شرایط را ارزیابی کرده و پس از آن اگر لازم باشد، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد. رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای گردهم آمدن در هر زمانی برای اتخاذ تصمیم‌های لازم اعلام کردند. در میان سایر شروط اتحادیه اروپا آمده است که روسیه باید با "مکانیزم صحت" موافقت کند؛ طبق آن سیستم که با نظارت سازمان همکاری و امنیت اروپا خواهد بود، بر آتش بس کی‌یف در مناطق شرقی با شورشیان حامی روسیه نظارت می‌شود تا به طور موثر از مرزهای اوکراین حمایت شود.

طبق این بیانیه، مقام‌های اوکراین باید اجازه داشته باشند تا کنترل سه ایست بازرسی مرزی را بار دیگر به دست بگیرند. همین طور تمام ناظران بازداشت شده سازمان همکاری و امنیت اروپا باید آزاد شوند. بسیاری از ناظران بازداشت شده در اوکراین در تاریخ 26 مه روز پنج شنبه آزاد شدند اما همچنان تعدادی ناظر تحت کنترل شورشیان حامی روسیه وجود دارد. اتحادیه اروپا هم اکنون منع صدور روادید و بلوکه کردن دارایی‌های بیش از 60 روسی و اوکراینی را قطعی کرده است.

به گفته آن‌ها این افراد در بحران سازی اوکراین نقش داشته‌اند. علاوه بر این تحریم‌هایی علیه بخش اقتصاد در روسیه از سوی آمریکا اعمال شده است. رهبران اتحادیه اروپا در ماه مارس توافق کردند تا تحریم‌های "فاز 3" را بررسی و تهیه کنند تا در صورت لزوم استفاده شود.