به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۴۶۸۰۹
کرکوک جزو کردستان است

بارزانی: بهای‌اشتباهات‌بغداد را نمي‌پردازيم

گروه بین الملل: رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه این منطقه از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد، گفت: حل و فصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کرده و عاملان این بحران‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند.
بارزانی: بهای‌اشتباهات‌بغداد را نمي‌پردازيم
مسعود بارزانی گفت: ظرف 10 سال گذشته منطقه کردستان عراق انعطاف بسیاری را نشان داد و همواره آمادگی خود را برای حل و فصل مشکلات با بغداد اعلام کرد اما شریکان ما از اجرای قانون اساسی و توافق‌ها پا پس کشیدند. وی نسبت به "سیاست‌های اشتباه بغداد و بی‌توجهی به طرف‌های دیگر که باعث شده مشکلات عمیق‌تر شود و بحران به اوضاع کنونی کشیده شود" اظهار تاسف کرد.

رئیس منطقه کردستان عراق عنوان داشت: حل و فصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کرده و عاملان این بحران‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند. بارزانی با بیان اینکه باید راه آغاز روند سیاسی جدیدی باز شود، تاکید کرد: منطقه کردستان از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد و به دلیل اشتباهات آنهاست که تروریست‌ها در مرزهای منطقه کردستان قرار دارند. وی در عین حال به نقش پیشمرگ‌ها در حفاظت از مرزها و برقراری امنیت نژادی و دینی در این مناطق اشاره کرد.

بارزانی در خصوص اوضاع کرکوک و دیگر مناطق کردنشین نیز اعلام کرد: این مناطق سرزمین کردستان هستند و نیروهای پیشمرگ برای محافظت از تمامی اقشار آنها در آنجا مستقر هستند. ماده 140 قانون اساسی پایان یافته است و نیروهای پیشمرگ در آن مناطق خواهند ماند. بارزانی با بیان اینکه کردستان به تمامی اقشار در این مناطق احترام خواهد گذاشت و همه‌پرسی شفافی در آنجا برگزار خواهد کرد، از سازمان ملل خواست تا در برگزاری همه‌پرسی همکاری کند.

در همین حال نماینده ویژه سازمان ملل در عراق  نیز بر لزوم حل و فصل سیاسی به عنوان نخستین گزینه تاکید کرد و گفت: باید قانون اساسی عراق به عنوان پایه و اساسی برای حل و فصل مشکلات قرار بگیرد. نیکولای ملادینف گفت: باید مشکلات حل نشده میان بغداد و منطقه کردستان و مشکلات مناطق جنوب عراق که از بی‌توجهی‌ها رنج می‌برند و ظرف سال‌های گذشته شاهد هیچ پیشرفتی نبوده‌اند، حل و فصل شود. وی از رئیس منطقه کردستان خواست تا نقش فعالی را برای نجات عراق از این بحران کنونی و آغاز روند سیاسی و تشکیل دولت جدید در عراق براساس شراکت و همکاری میان تمامی طرف‌ها ایفا کند.
مرجع : ایسنا