به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۶۹۷۳

پیشنهاد شافعی به رییس جمهور

گروه اقتصادی: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را یک ضرورت برای بخش صنعت و معدن دانست و پیشنهاد کرد معاون اول رییس جمهوری به عنوان متولی اجرای این قانون تعیین شود تا خلا نبود مجری این قانون در کشور برطرف شود.
پیشنهاد شافعی به رییس جمهور
غلامحسین شافعی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن که با حضور رییس جمهور، معاونین وی و جمع کثیری از نمایندگان و فعالان بخش خصوصی حوزه صنعت و معدن برگزار شد، گفت: با اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار امیدواریم بستر لازم برای برنامه های پیش روی این حوزه فراهم شود. وی با اشاره به وضعیت بخش صنعت و معدن طی سه دهه گذشته به برنامه های توسعه ای کشور اشاره کرد و گفت: براساس این برنامه های توسعه ای حمایت هایی از بخش تولید و صنعت به عمل آمد.

شافعی اضافه کرد: در برنامه های اول و دوم که بر مبنای خصوصی سازی تدوین شد اما به علت عدم حمایت های مالی، پولی و ارزی و عدم انسجام در اجرا این دو برنامه با شکست روبه رو و راهبرد آزادسازی در این برنامه ها نیمه کاره رها شد. رییس اتاق بازرگانی ایران درباره تبعات مثبت برنامه سوم توسعه کشور نیز اظهار داشت: به سبب پایبندی دولت در اجرای این برنامه و نهادسازی های اصولی که در این برنامه پیش بینی شد، عملکرد آزادسازی تا حدودی با موفقیت انجام گرفت، این برنامه توانست حجم قابل توجهی از تصدی گری های دولت را محدود کند.

وی ادامه داد: ماحصل برنامه سوم آن بود که شاهد رشد بهره وری و ایجاد اشتغال 600 هزار شغل در سال باشیم، اما در برنامه چهارم عملکرد ضعیفی در امر خصوصی سازی انجام گرفت و حجم دخالت دولت در خصوصی سازی بسیار افزایش یافت. رییس پارلمان بخش خصوصی اضافه کرد: در برنامه چهارم نرخ رشد عوامل تولید تقریبا به صفر رسید و نرخ رشد اقتصادی به نصف اهداف برنامه کاهش یافت و شاهد افزایش تورم بودیم. وی سپس به برنامه پنجم توسعه اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: در طول سال های 84 تا 90 کشور به درآمدهای رویایی نفت رسید اما در ارزیابی بهره گیری از این درآمدها به یک فاجعه می رسیم.

شافعی تاکید کرد: در این شرایط تولید و صنعت بی پناه رها شد و بازار ایران بهشت تولیدکنندگان خارجی شد. وی با بیان اینکه بخش خصوصی و دولت مکمل یکدیگر هستند، گفت: این هماهنگی به طور قطع نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت. وی در پایان از دیپلماسی فعال دولت ایران در عرصه بین الملل تشکر کرد و گفت: این دیپلماسی یک ارتباط منطقی و اصولی و راه های تعامل با اقتصاد خارجی را برای بخش خصوصی فراهم کرد که این اقدام نیز به طور قطع بستر توسعه اقتصاد و رشد کشور را در پی خواهد داشت.
مرجع : ایرنا