به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۴۶۹۸۲

افراد بالای 50 سال انسولین تزریق نکنند

گروه سلامت: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد تزریق انسولین به برخی از بیماران دیابتی بیش از 50 سال، بیش از آنکه مفید باشد برای سلامت آنان مضر است.
پزشکان معتقدند از آنجا که تزریق انسولین در برخی از بیماران دیابتی بالای 50 سال می‌تواند با عوارض جانبی همچون اضافه وزن همراه باشد لذا ضرورت دارد این بیماران تغییراتی را در سبک زندگی‌شان از قبیل ورزش کردن و انتخاب مواد خوراکی سالمتر اعمال کنند. تزریق انسولین با کنترل قندخون بیمار و پیشگیری از ابتلای او به نابینایی، سکته مغزی و حتی معلولیت برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود. هرچند متخصصان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه میشیگان معتقدند برای افراد بالای 50 سال بهتر است از تزریق انسولین خودداری شود.

در این بررسی که از یک مدل کامپیوتری استفاده شد، فوائد و مضرات تزریق انسولین روی 5100 بیمار مورد مطالعه قرار گرفت. برای بیماران بیش از 50 سال،‌ تزریق انسولین خطر ابتلا به نارسایی کلیه،‌ بیماری قلبی،‌ نابینایی و نقص عضو را کمتر از 0.01 درصد کاهش داد. از سوی دیگر تزریق انسولین در این بیماران به صورت دو تا پنج نوبت در روز انجام گرفت و یک سوم از بیماران دچار اضافه وزن شدند. در حالی که مابقی آنان به سردرد و علائم مشابه با آنفلوآنزا دچار شدند.

محقق ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان گفت: برای مبتلایان به دیابت نوع دو، هدف از کنترل قندخون، پیشگیری از عوارض مرتبط با دیابت است اما ضروری است که در کنترل قندخون بین شیوه درمانی و خطرات آن تعادلی ایجاد شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، پزشکان می‌گویند: این بیماران در صورتی که کمتر با عوارضی همچون نارسایی کلیه و نابینایی و بیماری‌های قلبی روبرو هستند اما علائمی همچون افت قندخون،‌ اضافه وزن یا تاثیر نامطلوب تزریق انسولین در زندگی روزانه را تجربه می‌کنند، این شیوه درمانی بیشتر برای آنان ضرر دارد.
مرجع : ایسنا