به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۲۰
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۴۶۹۹۲

استیضاح زودهنگام و هزینه دار وزير علوم

گروه سياسي- رسانه‌ها: علی عباسپور تهرانی نماينده پيشين مجلس كه عضو كميسيون آموزش عالي بود در مقاله اي در روزنامه شرق به موضوع استيضاح وزير علوم پرداخت و نوشت: به تازگی طیفی از نمایندگان مجلس با حدود 50 امضا، به دنبال استیضاح وزیر علوم هستند؛ مساله ای که در قانون صراحتا به عنوان حق قانونی نمایندگان مجلس تاکید شده اما به عنوان یکی از مخالفان این طرح استیضاح با توجه به سوابقم در دانشگاه ها و کمیسیون آموزش مجلس به ذکر چند نکته در این باره می پردازم:
1- یکی از علت‌های اصلی که طرح استیضاح آقای رضا فرجی دانا، وزیر علوم می‌تواند عجولانه باشد، این است که وزارت علوم در مقایسه با سایر وزارتخانه‌های دولت دیرتر کار خود را شروع کرد. دلیل آن هم عدم رای اعتماد مجلس به گزینه هایی همچون آقای میلی منفرد بود که باعث شد این وزارتخانه دیرتر کار خود را آغاز کند. همین مساله باعث می‌شود که در تحلیل‌ها از عملکرد آقای دکتر فرجی‌دانا نباید عجول باشیم و به نظر من باید به ایشان فرصت داد تا برنامه‌هایی که در زمان گرفتن رای اعتماد مطرح کردند را اجرایی کند.
بر همین اساس به نظر می رسد باید جو ناآرام میان وزارت علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کاهش یابد و وزیر علوم با فرصت مناسب و به هنگامی که دارد بتواند برنامه های این وزارتخانه را پیش ببرد.

2- از سوی دیگر آنچه طی روزهای گذشته در دلایل استیضاح آقای دکتر فرجی دانا مطرح می شود، بحث‌هایی همچون «نگرانی از کندشدن روند علمی کشور با اقدامات و انتصابات» ایشان است که در لابه لای اظهارات برخی نمایندگان دیده می‌شود. با توجه به سیمای علمی کشور، تجربیات علمی دکتر فرجی دانا و سابقه اینجانب در مجلس و مدیریت آموزشی کشور به نظر می‌رسد، این اظهارات تا حد زیادی حساسیت‌های بیش از اندازه و بی مورد است. ناظران دانشگاهی در کشور همگی بر این مساله واقف هستند که حرکت علمی کشور وابسته به یک فرد یا یکی، دو مورد تصمیم بنده در وزارت علوم نیست. از ابتدای انقلاب تا به امروز وزرای زیاد و دولت‌هایی با نگرش‌های سیاسی متفاوتی آمده‌اند و حرکت علمی کشور متوقف نشده است و دانشگاه ها در مسیر علمی خود حرکت می‌کنند. نکته دیگر سوابق علمی و اجرایی موفق فرجی داناست که به نظر من ‌می‌‌تواند به تسریع حرکت علمی در کشور کمک کند. به همین دلیل؛ وزیر علوم، نه می‌تواند و نه اراده آن را دارد که حرکت علمی در کشور را متوقف کند.

3- نکته مهم دیگری که نمایندگان مجلس باید مدنظر داشته باشند، حق قانونی آقای فرجی دانا برای انتخاب روسای دانشگاه هاست. چرا که روسای دانشگاه‌ها یکی از اصلی ترین بازوهای اجرایی برنامه‌های فرجی دانا هستند و همیشه این حق را ما برای وزیر علوم قایل بودیم. حتی در برخی دولت‌ها مثل دولت نهم و دهم که دولت نهم ادامه دهنده راه دولت دهم بود و رویکرد ها همان رویکرد‌های قبل بود، شاهد این مساله بودیم که وزرای جدید بازهم اقدام به تغییر روسای دانشگاه‌ها می‌کردند و ما هم در آن زمان در کمیسیون آموزش مجلس این حق قانونی وزرا را به رسمیت می‌شناختیم.

4- در مجموع می‌توان گفت استیضاح فرجی دانا زودهنگام و هزینه‌دار است. به نظر می‌رسد هم مجلس و هم وزارت علوم باید به دنبال تعامل با یکدیگر باشند. مجلس باید حق قانونی وزیر علوم را به رسمیت بشناسد و متوجه این نکته باشد که اگر خاستگاه سیاسی وزیر نیز با نمایندگان متفاوت باشد، دلیلی بر اعمال فشار بر او نیست. از طرف دیگر وزیر علوم نیز باید با تعامل با مجلس تا جایی که در توان دارد، در انتصابات خود افرادی را معرفی کند که اکثریت مجلس نظر متفاوتی نسبت به آنان نداشته باشد.

ساندیس
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۶:۵۰
چون رییس های دیکتاتور دانشگاه هایی مثل صنعتی اصفهان و علامه طباطبایی و امیرکبیر و... برکنار کرده و آرامش رو به دانشگاه ها برگردونده، دلواپس های مجلس صداشون درومده! درود بر فرجی دانا
متاسفم واسه ی این مجلس تندرو (238633)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۲۱:۰۸
اگه آقای فرجی دانا را ااستیضاح کنند به نظر من رییس جمهور دوباره توفیقی زو سرپرست کنه تا مجلس حساب کار دستش بیاد. با این آدما باید به اصطلاح احمدی نژادی برخورد کرد (238726)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۷:۰۵
اگه استیضاح رای آورد باید برای مقابله با این نمایندگان افراطی از فرمول های احمدی نژادی استفاده کرد و دوباره آقای میلی منفرد را معرفی کرد! (238645)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۸:۲۲
با سرپرست های مختلف هم میشه وزارتخونه رو اداره کرد... استیضاح مشکلی پیش نمیاره (238671)
خسته
United States
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۸:۴۵
مثل اینکه . . . فقط و فقط شیوه های احمدی نژادی جواب میده !!!
آخر سر هم با یه نیشخند کل مجلس رو به سخره گرفت....... (238677)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۸:۱۲
دلیل استیضاح فقط بکارگیری فتنه گران در دانشگاه هست بیخود جوسازی نکنید (238668)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۹:۳۵
مهم تر از اون به‌کارنگیری امثال شما!
این دولت با شعار اعتدال روی کار اومد و مردم بهش رأی دادن. حالا این‌ که طیف اقلیت انحصارطلب مدام سنگ می‌ندازن جلوی پاش، نشون‌دهنده عدم اهتمامشون به اصل جمهوریت این نظام مقدسه. (238702)
بختيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۱۹:۰۲
انشالله راي نمياره (238685)
مهرناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۲۰:۳۲
واقعا مسخره است. اینا انگار با آرامش مشکل دارن و کلا دنبال تنش هستند. همون بعضیا براشون خوب بود که کلا حسابشون نکنه و بقول خودشون در حالت ویترینی به سر ببرن (238720)
فقیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۲۰:۴۲
وزیری که بگه دیگه زمان تبدیل دانشجوی دکتری به هییت علمی از بین رفته است، حقش همینه. این دانشجوهای دکتری واقعا بعد از فارغ التحصیلی چه خاکی رو سرشون بریزن؟!!! (238721)
حسین
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۲۲:۰۴
کیه که ندونه این دلایل بهانه ای بیش نیست و دلیل اصلی این استضاح همون افشای بورسیه های غیر قانونی و اقدامت ضد فسادی از این دسته که منافع خیلی از این آقایون و نزدیکانشون رو به خطر انداخته (238736)
دکترای بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ۲۲:۱۵
دکتر دانشجو ظلمی در حق علم و دانشگاه، استاد و دانشجو کرده که تا حالا کسی مرتکب آن نشده بود، دلواپسان امروز رانت خواران دیروزند، واقعا خجالت بکشید از عملکردتون، شما نمایندگان مردمید در مقابل رای و اراده مردم ایستادن خیانت به آرایی است که جایگاه کنونی شما وامدار همان آراست. (238738)