به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۴۷۲۸۸

فرانس 24: ایران، بهشت حیوانات قاچاق

گروه جامعه_رسانه​ها: هر بار که نامی از قاچاق حیوانات وحشی و کمیاب به گوش می‌خورد، ناخودآگاه بسیاری از ایرانی‌ها به یاد قاچاق گسترده حیوانات به خصوص پرندگان شکاری کمیاب ایرانی به شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج فارس می‌افتند.
فرانس 24: ایران، بهشت حیوانات قاچاق
سایت «تیک» به نقل از فرانس 24 ادامه داد: با اینکه این مساله واقعیتی تلخ است اما این فقط نیمی از واقعیت تلخ قاچاق حیوانات در ایران است. ایران خود نیز یکی از قطب‌های جذب حیوانات قاچاق، کمیاب و حتی حیوانات در حال انقراض از سرتاسر دنیا به خصوص از آفریقا و آمریکای جنوبی است. فقط کافی است که در اینترنت جست‌وجوی کوتاهی کنید؛ با صدها سایت، صفحه و وبلاگ با آدرس و شماره تلفن برای یافتن تقریبا بسیاری از حیواناتی که اسمشان را شنیده و نشنیده باشید رو‌به‌رو می‌شوید. این در حالی است که طبق قوانین ایران و کنوانسیون‌های بین‌المللی‌ای که ایران به آنها متعهد شده است، ورود و خرید و فروش بسیاری از گونه‌های حیوانات به صورت رسمی و مسلما به صورت قاچاق، ممنوع است.

اما به گفته ناظران ما در ایران و کارشناسان، عملا نظارت چندانی بر این بازار بزرگ که به قولی پس از مواد مخدر و قاچاق انسان یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌های غیرقانونی بین‌المللی است، صورت نمی‌گیرد. شهرداری تهران در اقدامی دست به ساخت مرکزی برای فروش قانونی پرندگان تزئینی زده است اما حالا در اطراف این مرکز، واسطه‌ها تقریبا هر حیوانی را به فروش می‌رسانند؛ از عقاب و شاهین که خرید فروش آنها کاملا ممنوع است گرفته تا انواع و اقسام سگ‌ها و حیوانات عجیب و غریب دیگر.

در ایران هم مانند همه کشورهای دنیا بازار حیوانات خانگی یا «پت» به دو دسته تقسیم می‌شود؛ حیوانات خانگی معمولی و اگزوتیک. حالا چند سالی است که بازار حیوانات خانگی اگزوتیک در ایران بسیار داغ شده است. یکی از دلایل آن، مساله مد و خاص بودن است. مثلا داشتن یک ایگوانای سبز شاید برای بسیاری حالا جذاب‌تر از داشتن یک سگ شیانلو باشد. بازار حیوانات اگزوتیک هم دو مبداء دارد؛ یکی طبیعت خود ایران و دیگری کشورهای خارجی که با توجه به گونه‌های مختلفی که در بازار زیرزمینی و آنلاین ایران دیده می‌شود، منبع اکثر آنها از آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی است. در این میان نه مردم و خریداران، نه قاچاقچی‌ها و نه مسئولان توجهی به حفظ حیات وحش و به خصوص گونه‌های در حال انقراض ندارند و می‌توان بسیاری از گونه‌های در حال انقراض را در تهران یافت و خرید.

الان بازار میمون رزوس و ماکاک در کنار بسیاری از حیوانات اگزوتیک دیگر حسابی داغ است یا مثلا یافتن شیر و یا توله شیر در تهران بسیار کار راحتی است یا کروکودیل. در ایران شما اگر پول داشته باشید تقریبا حیوانی نیست که نتوان به آن دست پیدا کرد، البته قاچاقچی‌های حیوانات گاهی در کارشان غلو می‌کنند ولی تقریبا با پول، همه چیز حل است. توله شیر، توله خرس حتی، از سه تا چهار میلیون تومان پیدا می‌شود تا ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان. با نگاهی به سایت‌ها، وبلاگ‌ها و صفحات فیسبوک می‌توان حیوانات زیادی اعم از کمیاب و در حال انقراض را با قیمت‌های مختلف یافت؛ از چینچیلا گرفته تا مار پیتون و شیر و کروکودیل ... .