به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۷۳۰۱

وزارت علوم بر جلوگیری از جولان جريانات سیاسی در دانشگاه‌ها تأکید کرد

گروه دانشگاه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی بیانیه‌ای بر جلوگیری از تبدیل شدن آنها به محیطی سیاست‌زده و محل جولان جریان‌ها و احزاب سیاسی، تأ کید کرد و یادآور شد که گفتمان اعتدال و عقلانیت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترین و بهترین تبیین از مفهوم اعتدال را نیز در کلام مقام معظم رهبری می‌یابد.
وزارت علوم بر جلوگیری از جولان جريانات سیاسی در دانشگاه‌ها تأکید کرد
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه‌ها بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
 خداوند منّان را شاکریم که در ماه مبارک رمضان، ماه بارِش فیوضات الهی، یک بار دیگر زمینه توفیق دیدار و گفتگوی استادان دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که به حق پرچمدار توسعه علمی کشور هستند، فراهم شد و فرصتی برای طرح نظرات آنان و استماع رهنمودهای راهگشای معظم‌له به دست آمد. بی‌گمان ارشادات ایشان که همواره توجه ویژه‌ای به مقوله دانش و فناوری و پیشرفت علمی کشور داشته‌اند، به عنوان سیاست راهبردی و محور برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نصب‌العین مسئولان آموزش عالی کشور است. بر همین اساس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این رهنمودها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و برنامه این وزارت در دولت تدبیر و امید نیز با همین نگاه تهیه و به تأیید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است.

فرمایشات معظم‌له در این دیدار تأکید مجددی بر لزوم تقویت و تسریع حرکت علمی کشور و ضرورت تلاش دو چندان مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای شتاب بخشیدن به این حرکت سرنوشت‌ساز است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری و التزام به تحقق منویات ایشان مبنی بر توسعه علمی کشور و نیل به اهداف سند چشم‌انداز و افق‌های ترسیم شده توسط معظم‌له، بر موارد زیر تاکید می‌کند:

 الف) تضمین و تداوم حرکت پرشتاب علمی کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش در سطح ملی و جهانی و انطباق این حرکت با نیازهای جاری جامعه، مستلزم ارتباط سازمان‌یافته مراکز علمی با نیازهای ملی و منطقه‌ای و نیز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اهداف راهبردی ذیل را وجهه همت خود قرار داده و تلاش می‌کند شتاب بیشتری را در مسیر دستیابی به این اهداف پدید آورد:
• استقرار جامعه دانش‌بنيان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شايسته، فرهيخته و نخبه
•كسب جايگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جايگاه برجسته علمي در جهان
•هم‌خواني پيشرفت علم و فنآوری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و فناوری با پيشرفت‌های علمي جهان و نيازهای توسعه‌ای كشور و آمايش سرزمين
•کیفیت‌بخشی به آموزش عالی و برقراری ارتباط مؤثر بين دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشى و فناوری با صنعت و بخش‌هاى مختلف جامعه
•توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشاركت در توليد علم و فناورى
ب) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت این نخبگان در سازندگی و توسعه پایدار کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و خود را موظف به حمايت هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علم و فناورى می‌داند.
 ج) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی و دستیابی به سطوح عالی تولید دانش در این حوزه‌، در طول ماه‌های گذشته با همکاری نهادهای مربوط اقدامات موثری را برای تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، اصلاح و بازنگرى متون و برنامه‌های درسی و روش‌هاى آموزشى، ارتقای كمى و كيفى مراكز و فعاليت‌هاى پژوهشى و ترويج نقد، نظريه‌پردازى و آزاد‌انديشى آغاز کرده است. فعال‌سازی فرآیند اجرای سند دانشگاه اسلامی‌، مدیریت فعال و کارآمد شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و همچنین تشکیل کمیسیون‌های تخصصی متعدد جهت تحقق آرمان تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه، از آن جمله است.
 د) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعتقاد به لزوم تامین فضای فرهنگی و علمی مناسب در دانشگاه‌ها و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به محیطی سیاست‌زده و محل جولان جریان‌ها و احزاب سیاسی، در عین باور به ضرورت رشد فهم و مشارکت سیاسی دانشجویان، تاکید بر گفتمان اعتدال و عقلانیت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترین و بهترین تبیین از مفهوم اعتدال را نیز در کلام مقام معظم رهبری می‌یابد و در جهت تحقق آن گام برمی‌دارد.
 همانگونه که ایشان در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه قم می‌فرمایند: «آنگاه كه نخبگان ما نقطه تعادل ميان «هرج و مرج» و «ديكتاتوري» را شناسائي و تثبيت كنند، دوران جديد آغاز شده است. آري، نبايد از «آزادي» ترسيد و از «مناظره» گريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاي قاچاق و يا امري تشريفاتي، تبديل كرد چنانکه نبايد بجاي مناظره، به «جدال و مراء» گرفتار آمد و بجاي آزادي، به دام هتاكي و مسئوليت گريزي لغزيد. آن روز كه سهم «آزادي»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق» همه يكجا و در كنار يكديگر ادا شود، آغاز روند خلاقيت علمي و تفكر بالنده ديني در اين جامعه است و كليد جنبش «توليد نرم‌افزار علمي و ديني» در كليه علوم و معارف دانشگاهي و حوزوي زده شده است». 
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تحقق منویات مقام معظم رهبری را به منزله گشایش افق‌های نوین گسترش علمی، سیاسی و دینی در دانشگاه‌های کشور دانسته وخود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردی ایشان برای ایجاد محيط‌های علمی عقل‌محور، قانون‌گرا و آينده‌نگر و برخوردار از پویایی و عقلانیت و به دور از سیاست‌زدگی می داند تا دانشگاه پرچم‌دار انتقال ارزش‌های الهی به نسل‌های آینده ، تعميق اخلاق و معنويت، خودآگاهي، خودباوری و پویایی باشد.