به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۷۳۱۹
وزارت علوم درباره اخاذی نشریات جعلی هشدار داد

نشریات جعلی در کمپین مقاله‌های دانشگاهیان

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم طی نامه‌هایی در مورد فعالیت نشریات جعلی با عنوان نشریات معتبر در سطح بین‌المللی هشدار داد.
نشریات جعلی در کمپین مقاله‌های دانشگاهیان
دكتر مظفر شريفي مديركل دفتر سياستگذاري و برنامه‌ريزي امور پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در نامه‌هاي جداگانه به معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي سراسر كشور، نسبت به وجود نشريات كه تحت عنوان «نشريات جعلي» از آنها نام برده است، هشدار داد. در اين نامه‌ها درباره «نشريات جعلي» آورده شده است: «نشريات جعلي» از طريق وب‌سايت‌هاي خود كه توسط افراد سودجو اداره مي‌شوند، با همان هويت نشريات اصلي و معتبر بين‌المللي، اما در واقع بدون اطلاع نشريه اصلي و به صورتي غيرقانوني فعاليت مي‌كنند و با فريب دادن نويسندگان و دريافت هزينه‌هاي بالا، بدون انجام فرآيند داوري و به سرعت مقاله‌هاي آنها را در وب‌سايت‌هاي جعلي خود منتشر مي‌كنند.

مديركل دفتر سياستگذاري و برنامه‌ريزي امور پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزوده است: اين «نشريات جعلي» معمولاً جعل هويت آن دسته از نشريات معتبري را در دستور كار خود قرار مي‌دهند كه يا داراي وب‌سايت نيستند، يا فقط در قالب چاپي منتشر مي‌شوند.
مظفر شريفي از معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه‌ها خواسته است در صورت مواجهه يا شناسايي وب‌سايت‌هاي نشريات جعلي، نسبت به معرفي عنوان و آدرس وب‌سايت‌هاي جعلي به دفتر سياستگذاري و برنامه‌ريزي امور پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اقدام لازم صورت گيرد. بر طبق اين گزارش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تا كنون معرفي نشريات نامعتبر را در دستور كار داشته و تا كنون 254 عنوان از نشريات نامعتبر بين‌المللي را به جامعه علمي كشور معرفي كرده است.

اكنون علاوه بر «نشريات نامعتبر»، شناسايي دسته‌‍اي ديگر از نشريات با عنوان «نشريات جعلي» را در دستور كار قرار داده است؛ نشرياتي كه با استفاده از هويت نشريات معتبر بين‌المللي، نسبت به راه‌اندازي وب‌سايت‌هايي اختصاصي اقدام كرده و با همان مشخصات نشريات اصلي و معتبر، فعاليت مي‌كنند. عناوين برخي نشريات معتبر بين‌المللي كه جاعلان با سوء استفاده از نام اين نشريات به اخاذي از متقاضيان چاپ مقاله مي‌پردازند، عبارت هستند از:
 PENSEE
NATIONALPARK-FORSCHUNG IN DER SCHWEIZ 
JOKULL 
Wulfenia 
Bradleya 
Bothalia 
Afinidad