به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۷۳۴۲
انتخاب ساختمان داروتردام به عنوان نماينده اروپا

برگزیدگان مسابقه بهترین برج سال/ تصاوير

گروه فناوري: انجمن CTBUH هرسال بهترین ساختمان بلند ساخته شده را بر اساس معماری، استحکام، طراحی و به کار گیری فناوری‌های جدید به منظور بهینه سازی مصرف انرژی انتخاب می‌کند.
برگزیدگان مسابقه بهترین برج سال/ تصاوير
انجمن اسکان شهری و ساختمان‌های بلند (CTBUH) که مقر اصلی آن در دانشگاه تکنولوژی و معماری ایلینوی است هر ساله بهترین طراحی ساختمان‌های بلند از لحاظ معماری و مقاوم بودن را انتخاب می‌کند. در رقابت امسال نیز این انجمن 4 فینالیست را انتخاب کرده که در 4 دسته آمریکا؛ آسیا و اقیانوسیه؛ خاور میانه و آفریقا و اروپا قرار می‌گیرند. از میان این 4 ساختمان انتخاب‌شده درنهایت یکی به‌عنوان برترین سازه در مراسمی در تاریخ 6 نوامبر مشخص خواهد شد.

این انجمن امسال بیش از 88 نمونه معماری را در مسابقه خود شرکت داده که بیشترین نمونه‌ها از آسیا بوده‌اند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 4 اثر برگزیده نهایی در مسابقه بهترین ساختمان باند سال.

برگزیده آمریکا
ساختمان فدرال Edith green Wendell که در شهر اورگان پورت لند واقع‌شده یک ساختمان دولتی و قدیمی بوده است که بازده بسیار کمی داشته. معمار موفقی به نام اسکیدمور اوینگز با ایجاد تغییراتی اساسی در سازه و معماری این ساختمان جلوه تازه‌ای به آن بخشیده و بازده آن را بالا برده.

این ساختمان 18 طبقه با ارتفاع 110 متری با کاربری دولتی به یک ساختمان با معماری خلاقانه و پربازده تبدیل شده است. بر روی سقف آن از پنل‌های خورشیدی استفاده شده و مجهز به سیستم جمع آوری و تصفیه آب باران نیز است.



برگزیده خاورمیانه و آفریقا
این ساختمان در میان 4 برگزیده نهایی بلندترین محسوب شده، و با ارتفاع 306 متر در امارات متحده عربی واقع است. از فاکتورهای انتخاب این ساختمان توسط انجمن می‌توان به لوکس بودن آن و معماری خلاقانه با چرخش 90 درجه‌ای ساختمان حول یک محور در طول 75 طبقه آن اشاره کرد.

تمام طبقات از لحاظ ظاهری با طبقه زیرین خود یکسان بوده با این تفاوت که حدود 1.2 درجه نسبت به طبقه زیرین چرخش دارد. برج کایان جلوه زیبایی را به نمای شهر دوبی اضافه کرده است.



برگزیده اروپا
ساختمان داروتردام در شهر روتردام هلند به عنوان نماینده برتر ساختمان‌های بلند از قاره اروپا توسط انجمن تعیین شده است. این سازه توسط گروه مهندسی OMA طراحی شده و 150 متر ارتفاع دارد. این ساختمان بلند در کشور هلند در واقع از سه ساختمان مجزا تقسیم شده که متشکل از دفاتر اداری، فروشگاه‌ها؛ آپارتمان‌ها و هتل‌ها در زمینی به مساحت 162 هزار متر مربع است.



آسیا و اقیانوسیه
ساختمان وان سنترال پارک در شهر سیدنی استرالیا توسط معمار معروف ژان نوول با ارتفاع 117 متر طراحی شده و جزء خاص‌ترین‌ها در میان آثار برگزیده محسوب می‌شود. بزرگترین ویژگی این ساختمان هلیواستات (آینه بزرگ متحرک) است.از این بخش ساختمان برای هدایت نور آفتاب به بخش خاصی از ساختمان به منظور فراهم کردن نور و ایجاد گرما و یا حتی ایجاد سایه و خنک کردن محیط استفاده می‌شود.

سیستم تصفیه و گردش آب در ساختمان و طراحی سبز در برخی قسمت‌ها به منظور زیبایی و استفاده بهینه از فضای سبز از دیگر ویژگی‌های خاص این ساختمان در سیدنی استرالیا اسبت.

مرجع : بازارخبر