به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۴۷۳۸۲
اختلاف 200 درصدی حقوق در هر رده سازمانی

حقوق زنان 23 درصد کمتر از مردان

گروه اقتصادي: نتیجه یک تحقیق بیانگر آن است که در ایران بین حداقل و حداکثر دریافتی افراد در هر رده سازمانی 200 درصد تفاوت وجود دارد.
ایران تلنت یکی از سایت‌های استخدامی کشور با انتشار گزارش سراسری حقوق و دستمزد میزان دریافتی ماهانه متخصصان و مدیران کشور در 23 گروه شغلی به تفکیک سابقه کار و رده سازمانی را همراه با بررسی تأثیر نوع شرکت، تحصیلات و نوع دانشگاه بر دریافتی شاغلین را منتشر کرد. این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه 29 هزار نفر از جامعه متخصصان کشور در بهمن 92 بوده و هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه‌های شغلی مختلف است.

بنابراین گزارش در سال‌های اخیر، مدیران و همچنین متخصصان منابع انسانی، همواره عدم وجود مرجعی برای ارزیابی حقوق و مقایسه آن با دستمزدهای رایج کشور را از مشکلات ساختاری بازار کار ایران برشمرده‌اند. عدم شفافیت سطح دستمزدها برای کارفرمایان مشکلاتی همچون از دست دادن نیروهای توانمند و در نتیجه آن تحمیل هزینه‌های قابل توجه به سازمان، پرداخت خارج از عرف و یا در مواردی نارضایتی کارکنان را به همراه می‌آورد. از طرف دیگر برای کارکنان و کارجویان موجب از دست دادن موقعیت‌های شغلی، در برخی موارد تحمل شرایط کاری خارج از عرف و یا عدم تمرکز روی مسیر شغلی دلخواه می‌شود.

این در حالی است که یکی از مدیران منابع انسانی یکی از شرکت های بزرگ کشور در این باره معتقد است که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود گزارش‌های حقوق و دستمزد بسیار رایج بوده و ملاک اصلی تعیین حقوق و مزایای کارکنان شرکت‌ها است. این نوع گزارشات همه ساله توسط شرکت‌های مشاوره مدیریت معتبر در سطح وسیعی چاپ و منتشر می‌شود و بدون شک به کارفرمایان و متخصصان کمک می‌کند تا معیاری برای سنجش وضعیت فعلی پرداخت‌ها و مزایای خود به تفکیک مشاغل و سطوح سازمانی در قیاس با بازار کار داشته و مدیران می‌توانند برای آینده شرکت و همچنین انگیزش، نگهداشت و توسعه کارکنان خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

در گزارش حقوق و دستمزد ایران تلنت، خالص دریافتی در هر گروه شغلی، برای سه رده کارشناس، سرپرست و مدیر ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است. اطلاعات ارائه شده، متوسط دریافتی در جامعه و همچنین بازه رایج آن را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در سال 1392 یک مدیر مالی در تهران با سابقه کاری بین 7 تا 15 سال، ماهانه به طور متوسط 30 میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین 15 میلیون ریال تا 53 میلیون ریال متغیر بوده است.

نتایج نشان می‌دهد که دریافتی افراد برای یک سمت مشابه در شرکت‌های مختلف فرق می‌کند. به عنوان مثال کارشناسان، در شرکت‌های حسابداری و حمل و نقل کمترین دریافتی و در بانک‌ها و شرکت‌های نفت و گاز بیشترین دریافتی را دارند. همچنین بر اساس بررسی متغیرهای اثرگذار بر سطح درآمد افراد، درحالی که سابقه کار و رده سازمانی دو پارامتر اصلی و تعیین کننده سطح حقوق در شرکت‌ها محسوب می‌شوند، آمارها نشان می‌دهد که عوامل دیگری نیز بر دریافتی افراد تأثیرگذارند. نوع شرکت، سطح تحصیلات و نوع دانشگاه از جمله مواردی هستند که به طور معمول تغییراتی بر دریافتی افراد ایجاد می‌کنند.

اما از دیگر نتایج به دست آمده، پایین بودن حقوق خانم‌ها نسبت به آقایان است. آمارها در تهران حاکی از آن است که خانم‌ها در سمت‌های مشابه با آقایان، به طور میانگین 23درصد حقوق کمتری دریافت می‌کنند. به گفته برخی مدیران از جمله دلایل این تفاوت مذاکره بیشتر آقایان در مورد سطح درآمدشان و یا در بعضی موارد ساعات حضور بیشترشان در محل کار است.

بنابراین گزارش متوسط افزایش دریافتی در مدارک تحصیلی به گونه ای است که فوق لیسانس نسبت به لیسانس17 درصد، فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به آزاد 17 درصد و شرکت های خارجی فعال در ایران نسبت به شرکت های ایرانی 23 درصد دریافتی بیشتری دارند.





مرجع : ايسنا