کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت اجاره مسکن در تهران/جدول

دنياي اقتصاد , 16 تير 1393 ساعت 14:28

گروه اقتصادي: نرخ‌های اجاره‌بها در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در سال جاری به اندازه‌ای نابسامان شده است که برخی از مشاوران املاک برای توصیف حال این بخش از بازار مسکن اعلام می‌کنند: هندوانه بر اساس واحد کیلو و پارچه بر اساس واحد متر طول، قیمت‌گذاری می‌شود اما براي تعيين اجاره بها هيچ قاعده‌اي وجود ندارد.


مثال این چنینی بنگاهداران املاک نسبت به محاسبه نرخ اجاره بیانگر دو مساله در بازار مسکن فعلی است: از یک سو تعیین نرخ‌های اجاره به طور دلخواه مالکان و از طرف دیگر عدم نظارت بر افسارگسیختگی اجاره‌بها توسط مسوولان. مشاوران املاک معتقدند به‌دلیل اینکه ملک به عنوان دارایی اشخاص شناخته می‌شود با این حساب نمی‌توان برای کنترل ارزش آن اعمال قانون کرد و همین امر سال‌های سال است که برای عده بسیاری از متقاضیان چه در بازار اجاره و چه در بازار خرید، کمرشکن شده است. این دسته از فعالان بازار مسکن براي شرح حال کنونی بازار اجاره به نحوی اعلام وضعیت می‌کنند که متقاضیان از بازار اجاره خسته شده‌اند و هر سال چاره‌ای جز عقب‌نشینی یا پسرفت ندارند.

در منطقه تهرانپارس یکی از بنگاهداران املاک در رابطه با وضعیت فعلی بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار رهن و اجاره راکد است و این رکود دسترنج افزایش نرخ‌های اجاره از سوی موجران است که به‌طور دلخواه صورت گرفته است. نرخ‌های اجاره از ابتدای سال تا به امروز نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است. وی در ادامه مبلغ رهن مورد نظر اکثر متقاضیان را بین 30 تا 40 میلیون تومان اعلام کرد اما مالکان مبلغی بیش از 45 میلیون تومان را به عنوان حداقل رهن در نظر دارند که مبلغ مذکور برای رهن یک واحد 50 متری در نظر گرفته می‌شود.

از طرف دیگر 300 تا 400 هزار تومان اجاره ماهانه از نظر مستاجران در وضعیت فعلی قابل قبول است اما مالکان نرخ‌های اجاره را از 500 تا 600 هزار تومان به بالا برای واحدهای خود در نظر دارند.
این بنگاهدار در ادامه تصریح کرد: با وجود چنین نرخ‌هایی به تازگی اغلب مستاجران‌ هم از هیچ تلاشی برای تمدید قرار سال قبل خود دریغ نمی‌کنند، حتی اگر شده بازدید‌کننده‌های جدید را به هر طریقی منصرف کنند. برای مثال: به وقت تنظیم‌شده بنگاه برای بازدید مستاجر جدید از واحد خود، حاضر نمي‌شوند.

علاوه براین بازار رهن و اجاره مسکن هم در محله جنت‌آباد با رونق همراه نیست چراکه افزایش 15 درصدی اجاره‌بها در مقایسه با سال قبل قدرت مستاجران را در بازار اجاره تضعیف کرده است. با اين حال يك مشاور املاک در این‌باره تاکید کرد: سال گذشته اگر اجاره‌بهای واحدها بر اساس هر متر مربع، متری یک میلیون تومان تعیین می‌شد اما حالا به كمتر از اين رقم رسيده است. وی اظهار کرد: هنگامی که به این دسته از مالکان پیشنهاد نرخ پایین‌تری می‌دهیم، یادآور می‌شوند که همین قیمت را همکاران خودشان (دیگر بنگاه‌ها) ارزیابی کرده‌اند!

در محله جنت‌آباد هم طبق گفته عده‌ای از مشاوران املاک 45 تا 55 میلیون تومان مبلغ پیشنهادی مستاجران در بازار اجاره است اما موجران بیش از اين را مناسب برای رهن کامل می‌دانند. از طرف دیگر اجاره ماهانه پیشنهادی یا بهتر است گفته شود اجاره ماهانه اجباری اکثر مالکان بیش از 700 هزار تومان است اما مستاجران با مبلغی بیش از 500 هزار تومان مخالف هستند.

همچنین افزایش 20 درصدی نرخ اجاره شامل حال بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی حوالی اتوبان نواب هم شده است. برخی از فعالان بازار مسکن در محدوده نواب بر این موضوع تاکید کردند که امثال اکثر موجران شرایط رهن واحدهای خود را تبدیل به رهن و اجاره ماهانه کرده‌اند و شرایط اجاره را به کام مستاجران بیشتر تلخ کرده‌اند. 20 تا 25 میلیون تومان رهن مورد نظر متقاضیان در بازار اجاره است اما مالکان بین 30 تا 35 میلیون تومان را برای واحدشان در نظر دارند. در هر صورت این مبالغ پیشنهادی از سوی متقاضیان و مالکان برای واحدهای 50 متری است.

قیمت اجاره مسکن در تهران



کد مطلب: 47636

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/47636/قیمت-اجاره-مسکن-تهران-جدول

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir