به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۷۷۴۲

سود نویسنده به جیب ناشر می‌رود

گروه فرهنگ و ادب: نویسنده و فعال ادبیات کودک در یزد گفت: گاهی حق نویسنده و خالق اثر ضایع می‌شود و سود آن تنها به جیب ناشر می‌رود.
سود نویسنده به جیب ناشر می‌رود
مستانه فکور گفت: اوائل کارم فعالیت‌های زیادی در زمینه نقد کتاب کودک در یزد انجام می‌دادم ولی پس از مدتی، حمایت‌های دستگاه‌های مربوطه به شدت ضعیف و در این باره کمرنگ شد به نحوی که گاهاً از قصد فعالیتشان در این حوزه و درخواست همکاری خبر می‌دادند ولی هیچ برنامه‌ای را به مرحله انجام نمی‌رساندند. این نویسنده کودک مدعی شد: از 15 جلد کتابی که تالیف کردم تنها سه کتاب را در یزد چاپ کرده‌ام و مابقی را به خاطر کم لطفی مسئولان استان در خارج از استان منتشر کردم. متاسفانه فعالیت‎های این حوزه در یزد رابطه‌ای شده است به طوری که فقط یک تعداد خاصی از نویسندگان در این حیطه با دستگاه‌های مربوطه فعالیت دارند و مسئولان مرتبط نیز تنها از همین افراد حمایت می‌کنند.

فکور معتقد است: در برخی مراسم‎ها افرادی برگزیده اعلام می‌شوند که اصلاً برگزیده و مرتبط با موضوع نیستند و مشخص نیست ملاک این انتخاب‌ها چیست و وقتی به مسئولان برگزاری نیز اعتراض می‌کنیم با تایید این اشتباه، فقط معذرت‌خواهی می‌کنند. همین اقدامات رابطه‌ای باعث شده تا حتی نخواهم به دیگران شناخته شوم و برای همین نیز دیگر برای دلم می‌نویسم هرچند که همین دل نوشته‌ها هم از سوی انتشاراتی ها مورد استقبال قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: حق نویسنده و خالق اثر ضایع می‌شود و سود آن تنها به جیب ناشر می‌رود و این در حالی است که حتی برخی ناشران در ارسال 20 جلد کتاب به صورت رایگان به نویسنده اثر که یک رسم معمول است نیز پرهیز و خساست می‌کنند.

وی با اشاره به طرحی با عنوان "با من بخوان" در یزد، تصریح کرد: طرح "با من بخوان" از سال گذشته و برای نخستین مرتبه با همکاری بنیاد گرامی و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در محله حسن آباد مشیر و در محل هنرستان بانو ذکایی آغاز به کار کرد که 150 کودک به همراه خانواده‎هایشان را تحت پوشش کتاب‌خوانی قرار داده است.

وی ادامه داد: در این طرح کودکان 3.5 ساله تا حتی مقاطع راهنمایی و بعضاً دبیرستان کتاب‌خوانی را با صدای بلند انجام می‌دهند و در این رابطه سعی داریم تا ذهن کودکان را از حالت فقط یادگیری به سمت فکر کردن پیش ببریم و در این مدت نیز نتایج بسیار مطلوبی را شاهد هستیم. به گفته فکور که مسئول اجرای این طرح است، فعالیت‌های هنری و نمایشی پس از کتابخوانی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و والدین این کودکان نیز در رابطه با رفتار با فرزندانشان و مواردی از این قبیل، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.
مرجع : ايسنا