به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۸۲۴۹

علائم کلسترول بالای خون را بشناسید

گروه سلامت: افزایش کلسترول در خون یکی از مشکلات رایج است که بی شک آسیب هایی بر سلامتی دارد. معمولا این سؤال مطرح است که علائم این بیماری چیست؟ در واقع باید گفت که آزمایش خون تنها راه است.
علائم کلسترول بالای خون را بشناسید
زمانی که کلسترول خون بالا می‌رود هیچ علائم خاصی بروز نمی‌کند و نمی‌توان منتظر حالت مشخصی بود تا به آزمایشگاه مراجعه کرد. افزایش کلسترول نیز مانند پرفشاری خون بیماری خاموش است.

عوارض کلسترول، علائم هستند!
پس از چند سال از ابتلا و پیشرفت کلسترول بالای خون، علائمی بروز می‌کنند که در واقع عوارض آن هستند. افزایش کلسترول در طولانی مدت سبب رسوب در عروق، تنگی قطر آنها و مانع از جریان خون مطلوب از عروق به سمت اندام‌های تحتانی می‌شود.

این پلاک‌ها ممکن است سفت شده و زمینه ساز بروز آنژین قلبی شود. یک لخته خون ممکن است تغییر شکل داده و عروق کرنر قلب را مسدود کرده و باعث آنفراکتوس شود. همین حالت اگر در عروق مغز اتفاق بیفتد سکته مغزی و اگر در عروق کلیه باشد نارسایی کلیه را در پی دارد. علائم این ناراحتی‌ها تقریبا برای همه شناخته شده است و حتی در بعضی موارد باید فورا به اورژانس مراجعه کرد. به طور کلی مجموعه علائم بیماری قلبی در نتیجه افزایش کلسترول عبارتند از:

- درد در عضله پشت پا
- درد در سینه به صورت غیر قابل تحمل
- حالت تهوع، سرگیجه
- تب، سردرد
- نفس نفس زدن، رنگ پریدگی
- احساس سرما در دست ها و پاها
-کاهش توان در صورت، دست ها و پاها به خصوص در یک طرف بدن
- مشکل در صحبت کردن
- مشکلات دید و...

چه زمانی باید کلسترول خون را اندازه گیری کرد؟
اندازه گیری کلسترول خون با آزمایش خون ناشتا پس از 12 ساعت پرهیز از خوردن و آشامیدن امکان پذیر است. می‌توان مقدار کلسترول کلی خون، تری گلیسرید و LDL خون را اندازه‌گیری کرد. توصیه می‌شود اولین بار میزان کلسترول قبل از 30 سالگی اندازه‌گیری شود تا کلسترول بالای ارثی تشخیص داده شود. سپس تا سه 50 سالگی هر 5 سال و پس از آن هر 3 سال لازم است زیرا با افزایش سن عروق به طور طبیعی سخت‌تر می‌شوند. در صورت ابتلا به دیابت، کلسترول باید حداقل سالانه اندازه‌گیری شود.

علاوه بر افزایش سن و دیابت عوامل دیگری مانند سابقه فامیلی ابتلا به بیماری عروق کرنر قلب، استعمال دخانیات، پرفشاری خون و افزایش وزن نیز زمینه ساز کلسترول بالا می‌شوند که توجه بیشتری را به این مسئله می‌طلبد.
گرچه چاقی عامل افزایش دهنده کلسترول بد خون است که معمولا به دلیل تغذیه نامناسب بروز می‌کند اما افراد لاغر نیز از این بیماری مصون نیستند که در آنها معمولا سابقه خانوادگی علت بیماری است. توصیه می‌شود قبل از بروز این عوارض حتما کلسترول خون را اندازه‌گیری کنید.
مرجع : مشرق