به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۸۴۱۳
تابستان دشواری پیش رو داریم

افزایش 20درصدی مصرف برق در تهران

گروه اقتصادی: مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که مصرف برق در تهران 20 درصد رشد داشته است، گفت: ما می‌توانیم 9 هزار و 300 مگاوات برق برای تهران تامین کنیم.
افزایش 20درصدی مصرف برق در تهران
سید زمان حسینی با اشاره به این که دستگاه‌های سرمایشی بزرگترین مشکل ما در زمینه مصرف برق هستند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که مصرف برق در کشور به 50 هزار مگاوات برسد و در حال حاضر نیز سهم دستگاه‌های سرمایشی از برق مصرفی در پیک حتما 16 هزار مگاوات است.

وی تصریح کرد: در کل کشور 71 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم و اوج بار مصرف نیز به 47 هزار مگاوات رسیده و در حالی که انتظار می‌رفت حدود 5.5 درصد رشد مصرف در محدوده برق منطقه‌ای تهران (استانهای تهران، البرز و قم) داشته باشیم در این اواخر مصرف برق نزدیک 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به این که در تهران 35.5 درصد در بخش خانگی، 25.3 درصد در بخش صنعتی، 16 درصد در بخش عمومی، 9 درصد در بخش کشاورزی و 15 درصد در سایر بخش‌ها برق مصرف می‌شود، گفت: سال گذشته متوسط دمای هوا 32 درجه بود در حالی که امسال به 40 درجه رسیده و موجب رشد چشمگیر مصرف برق شده است.

تابستان دشواری پیش رو داریم
حسینی با تاکید بر این که تابستان سختی را پیش رو داریم، گفت: یکسری کارها را ما باید انجام دهیم و در برخی موارد نیز مشترکین باید کمک کنند. ما باید مراقب تاسیسات خود باشیم و مشترکین نیز با مدیریت مصرف صنعت برق را یاری کنند تا تامین برق به میزان نیاز صورت گیرد. وی با تاکید بر این که نمی‌خواهیم مردم از نظر مصرف برق در مضیقه باشند، گفت: در پی مصرف بهینه هستیم . در این راستا استفاده از لامپ‌های LED، خاموش کردن لامپ‌های اضافی، خودداری از روشنایی تجملاتی و تمیز کردن حباب‌های لوسترها یاری دهنده هستند.

وی با تاکید بر تاثیر چشمگیر خاموش کردن دستگاه‌های سرمایشی هنگامی که از سرمای آنها استفاده نمی‌شود، گفت: بهتر است که برای مدیریت مصرف انرژی درجه حرارت دستگاه‌های سرمایشی را بین 23 تا 25 درجه تنظیم کرد و از لوازم پر مصرفی چون اتو، سشوار، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز در زمانهای غیر از پیک استفاده شود چرا که این امر باعث کاهش هزینه و کمک به تامین برق می شود. در ساعات پیک هزینه برق سه برابر می‌شود.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن نیز گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی در سال 89 شاهد رشد منفی 1.3 درصدی مصرف برق در سال 90 بودیم که باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه نیز شد. اما در سال 91 مصرف 2.7 درصد و در سال 92، 6.7 درصد رشد پیدا کرد. مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود که مصرف برق در کل سال 5.5 درصد افزایش پیدا کند، گفت: متوسط رشد مصرف برق در دنیا سه درصد است.

حسینی با اشاره به این که ساعات اوج مصرف شامل ساعت 11 تا 15 و 19 تا 23 می‌شود، تاکید کرد که بهتر است در این ساعات از وسایل پرمصرف برقی استفاده نشود. همچنین اداره‌ها و سازمانها نیز باید توجه داشته باشند که با مدیریت مصرف برق هم می‌توانند در کاهش هزینه‌ها برای خود موثر باشند و هم به تامین برق کمک می‌کنند. از برق تولیدی این شرکت حدود 20 تا 30 درصد سهم اداره‌ها است.

جشنواره ارزیابی مصرف برق در اداره‌ها برگزار می شود
وی با اشاره به این که جشنواره‌ای را در حوزه اداره‌ها و سازمانها طراحی کردیم، گفت: مردم از اداره‌ها الگوبرداری می‌کنند چرا که می‌خواهند ببینند پس از این همه صحبت در زمینه مدیریت مصرف دولت خود چگونه اقدام می‌کند. در این جشنواره اداره‌ها تا نیمه شهریور فرصت دارند تا مستندات خود را در زمینه کاهش مصرف برق به شرکت برق منطقه‌ای ارائه کنند. پس از سنجش موارد درمهر ماه از سازمانهای پیش در زمینه کاهش مصرف برق تجلیل می‌شود.

به صورت مقطعی برای تامین سوخت مشکل داشتیم
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در مورد چگونگی تامین سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: برای تامین گاز نیروگاه‌ها در مقطعی دچار مشکل بودیم که با پیگیری‌های وزارت نیرو و مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت مشکلات در حال حل شدن هستند. حسینی با اشاره به کاهش یک درصدی راندمان نیروگاه‌های تهران در فصل تابستان گفت: به خاطر مشکل به وجود آمده به صورت مقطعی از ذخیره سوخت زمستانی و مازاد گازوئیل استفاده کردیم به گونه‌ای که ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها به حدود 15 درصد کاهش یافت اما با پیگیری‌های توانیر مشکل در حال حل شدن و سوخت مایع در حال جایگزینی است.

وی با اشاره به این که نیروگاه‌های تهران روزانه نیاز به 70 میلیون مترمکعب گاز دارند، گفت: در سال گذشته حدود 80 درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز و مابقی از طریق سوخت مایع تامین شد. مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که در هنگام بروز مشکل تنها حدود 30 درصد نیاز نیروگاه‌ها گاز داده می‌شد، گفت: در حال حاضر میزان تامین گاز برای نیروگاه‌ها در حال افزایش است.

درخواست کمک برای پاکسازی نیروگاه بعثت
حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نیروگاه بعثت با توجه به نگرانی شهرداری در مورد آلودگی آن گفت: در این نیروگاه از گاز استفاده می‌شود که کمترین میزان آلودگی را دارد. شهرداری تهران در زمینه آلودگی نیروگاه نگرانی‌هایی دارد که د حال برطرف کردن آنها هستیم. وی تصریح کرد: وزارت نیرو اخیرا طراحی را ابلاغ کده که بر اساس آن نیروگاه بعثت در اختیار پژوهشگاه قرار داده می‌شود تا شرایط را بهبود ببخشند. نیروگاه‌های تهران قدیمی هستند و بعثت که نیروگاهی حرارتی هست 36 درصد راندمان دارد.

رصد دقیق نیروگاه تهران برای جلوگیری از قاچاق سوخت
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در مورد جلوگیری از قاچاق سوخت درنیروگاه‌ها نیز گفت: دو ابزار کنترلی در 9 نیروگاه حوزه استحفاظی خود داریم که شامل نیروی انسانی و دستگاه‌های اندازه‌گیری می‌شود. حسینی ادامه داد: سوخت مایع را نیز در آزمایشگاه تست می‌کنیم تا مطمئن شویم افزودنی نداشته باشند. یکی دو بار در اشل کوچک در نیروگاه‌های ما مشکل رخ داد که باعث شد دقت بیشتری داشته باشیم .

وی در پاسخ به بروز مشکل در نیروگاه‌ها در زمینه خالص بودن سوخت گفت: یک بار در اواخر سال گذشته و یک بار در اردیبهشت ماه در یکی از نیروگاه‌ها با افزودنی در سوخت مایع مواجه شدیم که باعث شد رصد دقیق‌تری داشته باشیم و در حال حاضر به صورت مرتب سوخت را بررسی می‌کنیم.

مشارکت یک مشترک خودرویی و دو مشترک سیمانی برای تامین انرژی
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به طرح ذخیره‌سازی عملیاتی شرکت نیز گفت: با سه مشترک برای ذخیره 30 مگاوات برق در هنگام نیاز تفاهم‌نامه امضاء کردیم که بر اساس آن در هنگام پیک مصرف می‌توانیم از مشترکین درخواست کنیم تا مصرف انرژی را کاهش دهند در عوض معادل برق صرفه جویی شده پول به آنها پرداخت می‌شود.

حسینی با اشاره به این که سه مشترک طرف قرارداد شامل یک شرکت خودروسازی و دو شرکت سیمان می‌شود، گفت:‌ در سال گذشته از طریق تعطیلات تابستانه 90 مگاوات در تامین برق به ما کمک شد و در کل کشور نیز به میزان 500 مگاوات از این طرح بهره بردند. وی با اشاره به این که از 30 میلیون مشترک برق 7 میلیون و 700 هزار مشترک سهم شرکت برق منطقه‌ای تهران است، گفت: در تهران 277 دستگاه پست 400 ، 230 و 63 کیلو ولت داریم. همچنین 9 هزار و 100 کیلومتر خطوط انتقال اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه استحفاظی ما 11 هزار و 311 مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود دارد که 10 هزار و 18 مگاوات مربوط به نیروگاه حرارتی شامل نیروگاه‌های گازی، بخاری و سیکل ترکیبی است و از سوی دیگر هزار و93 مگاوات نیز ظرفیت نیروگاهی برق‌آبی وجود دارد که از طریق این نیروگاه‌ها 16 میلیون نفر شامل 8 میلیون نفر تهرانی را تحت پوشش برق قرار می‌دهیم. سه میلیون و 600 هزار نفر در حومه، دو میلیون و 500 هزار نفر در البرز و یک میلیون و 200 هزار نفر در قم تحت پوشش شرکت برق منطقه‌ای تهران هستند.
مرجع : ایسنا