به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۴۸۴۷۱
افراطيون فسادهای گذشته را بیشتر به هم نزنند

نياز وزارت علوم شخم زده شده به فرجی‌دانا

گروه سياسي: يك استاد دانشگاه ضمن اشاره به مشکلاتی که دولت یازدهم در مورد انتصاب وزیر علوم داشت گفت: پیش از آن که به مسئله استیضاح وزیر علوم بپردازیم باید به شرایط وزارت علوم و همچنین دانشگاه‌ها درست زمانی که فرجی دانا انتخاب شد و آن را تحویل گرفت توجه کرد.
نياز وزارت علوم شخم زده شده به فرجی‌دانا
حميد رضا جلائي پور در آن زمان گزینش اساتید هیئت علمی قبل از اعلام نظر گروه ها ی علمی از طریق گروه هایی خارج از دانشگاه انجام می شد؛ به همین دلیل در انتخاب ها معیار شایستگی های علمی مخدوش می شد؛ آنها در حقیقت به دنبال ابزاری کردن دانشگاه بودند. وی در ادامه افزود: در دولت پیشین رعایت ضوابط اداری برای جذب کادر شایسته دغدغه نبود. از طرفی دیگر فضایی از رعب برای دانشجویان صادق؛ هوشمند ایجاد شده بود که این امر موجب شده بود فضای حاکم بر گفت و گوهای علمی نیز امنیتی شود.

به گفته این استاد دانشگاه؛ در دوران وزیر علوم پیشین؛ بعضی از پروژه های عمرانی دانشگاه فاقد شفافیت بود؛ در برخی موارد اساتید زبده به دلایل ناموجه بازنشسته می شدند. ارتقاع سطح علمی را با عدد سازی تبلیغ می کردند در حالی که روبروی درب دانشگاهای بزرگ به صورت آشکار مقاله و پایان نامه فروشی رواج داشت. در این میان گروهی به بهانه مبارزه با غرب بدون داشتن تخصص لازم به دنبال اعمال تغییر در محتوای دروس علوم انسانی بوده وهستند. نتایج این سوء مدیریت ها کاهش رشد روح تحقیقاتی وعلمی در سطح جامعه بود. وی در ادامه افزود: شرایط آن زمان منافع عده خاصی را تامین می کرد. کسانی که درس نخوانده می خواستند مدرک دکترا دریافت کنند و در همان زمان عضو هیات علمی دانشگاه ها هم باشند و سمت مدیریتی هم داشته باشند. این گروه از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ عصبانی شدند؛ چرا که می دانند روی کار آمدن دولت روحانی مانعی بزرگ در برابر منفعت طلبی های آنها است.

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به پافشاری تندروها بر طرح استیضاح گفت: علت این که برخی از جریان های افراطی بر اجرای استیضاح پافشاری می کنند این است که از یک طرف نگران منافع خود هستند و از طرف دیگر نگران افشای اقدامات مفسده جویانه چون اعزام دانشجو به خارج با معدل زیر چهارده از میان دوستان و آشنایان می باشند. جلایی پور افزود: فرجی دانا کسی نیست که نقطه ضعف داشته باشد یا نیازمند به پست وزارت علوم باشد بلکه این وزارت علوم شخم زده شده به فرجی دانا نیاز دارد. او به مانند بعضی جدیدالاسلام‌ها زمان جنگ در خانه ننشسته بود ؛ او در عین حال از لحاظ تخصصی و علمی نیز فردی برجسته است و سابقه موفق ریاست دانشگاه تهران را نیز در گذشته دارد، فرجی دانا مورد حمایت هزاران استاد دانشگاه است ومثل وزیر علوم قبلی به دلیل عدم محبوبیت مجبور نیست محل کارش را به بیرون وزارت علوم ببرد. به دلیل همین ویژگی ها علمی و اجرایی فرجی دانا بود که آقای روحانی او را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کرد. هر چند که خودش از همان ابتدا مشتاق پذیرش پست وزارت علوم نبود.

وی در ادامه با اشاره به فضای حاکم بر دانشگاه ها پس از روی کار آمدن دولت یازدهم گفت که اتفاقا در دوره روحانی فضای دانشگاه ها مدنی وآرام بوده است. وی افزود: در چنین شرایطی کسانی که حرف از فتنه می زنند خودشان کاسبین فتنه هستند و برای اعمال محدودیت علیه دولت بهانه گیری می کنند. جلایی پور در انتها گفت: تازه اگر تندروها بتوانند وزیر علوم را استیضاح کنند باز مقصودشان تامین نمی شود و سرپرستی و وزیر مبرز دیگری راه او را ادامه خواهد داد. به عقیده این استاد دانشگاه، فرجی دانا؛ فردی با بصیر ت و صبوری است و با روشهای رادیکال با مفاسد پیش گفته برخورد نکرده است. لذا بهترین کار برای تندروها این است که به رای مردم در انتخاب روحانی احترام بگذارند و فسادهای گذشته را بیشتر به هم نزنند. روشن است که گزینه بعدی روحانی نیز فردی با مشخصات فرجی دانا خواهد بود و کسی که به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود بدون محدودیت‌هایی که وزیر علوم از سوی افراطی‌ها با آن روبروست می‌تواند به سو استفاده‌های گذشته رسیدگی کند.
مرجع : فصل اعتدال