به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۴۸۵۴۰

مو يان: جام‌جهانی را در چین برگزار کنيد

گروه فرهنگ و هنر: «مو یان»، نویسنده چینی برنده نوبل ادبیات 2012 حمایت خود را از برگزاری جام جهانی فوتبال در کشورش اعلام کرد.
مو يان: جام‌جهانی را در چین برگزار کنيد
مو یان، نویسنده‌ 59 ساله که دو سال پیش موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد‌، در حمایت از برگزاری مسابقات جام جهانی در چین گفت: گرچه اکنون به نظر دشوار می‌رسد، اما میزبانی مسابقات جام جهانی رویداد خوبی است. اگر شانس میزبانی به چین داده شود،‌ واقعا به افزایش محبوبیت این ورزش در کشور کمک می‌شود و سطح فوتبال چینی‌ها ارتقا می‌یابد. مو یان که برای تماشای بازی فینال تیم‌های آلمان و آرژانتین به برزیل سفر کرده بود، ‌درباره‌ی علاقه‌اش به فوتبال گفت: آن زمان مثل بسیاری از مردم چین، در مدرسه ابتدایی به تنیس روی‌میز علاقه‌مند بودم. تا دهه‌ی 1980 که در دانشگاه «نورمال» پکن تحصیل می‌کردم،‌ هرگز نه فوتبال دیدم و نه بازی کردم.

این رمان‌نویس سرشناس آسیایی در ادامه افزود: همکلاسی به نام «هونگ فنگ» داشتم که اکنون او هم نویسنده‌ای شناخته‌شده‌ است. او هر روز فوتبال بازی می‌کرد و گاهی اوقات از تمام همکلاسی‌ها می‌خواست که با او همبازی شوند. ما دو تیم می‌شدیم. چون من هرگز فوتبال بازی نکرده بودم، درواز‌ه‌بان می‌شدم. 30 سال پیش مردم فکر می‌کردند فوتبال ورزشی است که با چین فاصله زیادی دارد. من حتی نمی‌دانستم که ما تیم ملی داریم. به گزارش شین‌هوا‌، خالق رمان «ذرت سرخ» با اذعان به اینکه بعدها عاشق ورزش فوتبال شده گفت: فوتبال ورزش جذابی است. خیلی فیزیکی است و قدرت ورزشکار را نشان می‌دهد، اما آنچه بیشتر مرا جذب این ورزش کرده‌، مهارت دریبل‌زنی فوتبالیست‌ها‌، کار تیمی و روحیه جنگجویانه‌ آن‌هاست.

این نویسنده‌ی برنده نوبل همچنین اضافه کرد: از باخت هفت بر یک برزیل مقابل آلمان در نیمه نهایی جام جهانی واقعا متعجب شدم. برزیل دو بازیکن خیلی مهم یعنی «نیمار» و «تیگو سیلوا» را نداشتند؛ ‌احتمال می‌دادم بازی را نبرند، اما هرگز فکر نمی‌کردم با این اختلاف زیاد شکست بخورند. در هر حال این فوتبال است؛ بازی که همیشه پر از شگفتی است و همین آن را زیبا می‌کند. این دلیل محبوبیت فوتبال میان جمعیت کثیری از مردم است. مو یان هم‌اکنون سرشناس‌ترین نویسنده چینی است که آثارش ماهانه میلیون‌ها جلد فروش دارد. این نویسنده‌ تاکنون ده‌ها رمان و داستان کوتاه به نگارش درآورده و از سال 1987 با انتشار «ذرت سرخ» به شهرت رسیده است. رئالیسم جادویی، سبک غالب اکثر کارهای ادبی مو یان است که بسیار مورد توجه اعضای آکادمی جایزه‌ نوبل ادبیات قرار گرفت. مشهورترین اثر یان «ذرت سرخ» در سال 2003 توسط «ژانگ ییمو»، کارگردان صاحب‌نام سینما، به فیلمی سینمایی تبدیل شد و جایزه‌ خرس طلای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.
مرجع : ايسنا