به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۷ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۸۷۳۰
برای زنان گرمخانه نداریم

می‌دانند نبودن گرمخانه تبعات بیشتری دارد

گروه جامعه: شکایت‌های محلی زیادی از گرمخانه خاوران داشتیم و این مجموعه مدتی تعطیل هم شد اما در نهایت خود سیستم‌های نظارتی مثل فرمانداری و نیروی انتظامی متوجه شدند که بسته شدن گرمخانه تبعات بیشتری دارد و هرچند وجود گرمخانه در محله‌ها، آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد اما پخش شدن مددجویان و ناامنی که این موضوع ایجاد می‌کند، بیشتر است.
می‌دانند نبودن گرمخانه تبعات بیشتری دارد
رضا بتو با بیان اینکه ورود همه افرادی که شب‌ها به گرمخانه می‌آیند، ثبت می‌شود، گفت: از آنجایی که نمی‌توانیم هر روز صبح حدود 300 مددجو را در محله‌ای که گرمخانه در آن قرار دارد توزیع کنیم، خودروهایی را در نظر گرفته‌ایم تا هر روز صبح افراد گرمخانه را جمع کرده و در پایانه‌های خاوران، خراسان و... توزیع می‌کند. بتو درباره برگشت این افراد به گرمخانه‌ها در شب، توضیح داد: برای برگشت افراد به گرمخانه در شب برنامه‌ای نداریم و افراد بی‌خانمان‌ که شناسایی می‌شوند، توسط گشت‌ها به اینجا آورده می‌شوند اما تعداد افرادی که توسط گشت‌ها به گرمخانه می‌آیند، معمولا کم است.

شکایت‌های محلی زیادی در مورد گرمخانه‌ها داشته‌ایم
وی همچنین درباره مکان‌یابی گرمخانه‌ها، تاکید کرد: اعتقاد داریم که فضاها باید در کالبد شهر دیده شود و این یک واقعیت انکارناپذیر است، اما شکایت‌های محلی زیادی داشته‌ایم و گرمخانه خاوران را بنا به دستور مراجع قضایی مدتی تعطیل کردیم، اما در نهایت خود سیستم‌های نظارتی مثل فرمانداری و نیروی انتظامی متوجه شدند که بسته شدن گرمخانه تبعات بیشتری دارد و هرچند وجود گرمخانه در محله‌ها، آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد اما پخش شدن مددجویان و ناامنی که این موضوع ایجاد می‌کند، بیشتر است.

برخی خانواده‌ها، کارتن‌خوابهای معتاد را برمی‌گردانند
بتو همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کارتن‌خوابهای شهر تهران را افرادی از شهرهای دیگر تشکیل می‌دهند و شهرداری تهران مددجویان زیادی را از شهرهای دیگر تحت پوشش درآورده، گفت: مددکاران ما تلاش می‌کنند طوری برنامه‌ریزی شود که افراد را به خانواده‌های خود برگردانند و مثلا با پرداخت هزینه حمل‌ونقل، مددجویان را به شهرستان‌های خود بفرستند تا دوباره به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. اما متاسفانه بعد از بررسی متوجه شده‌ایم که برخی از مددجویان نزد خانواده خود برگشته‌اند،ْ برخی نرفته‌اند و تعدادی هم که غالب آنها معتادند، توسط خانواده‌ها برگردانده شده‌اند و دوباره در خیابان‌ها رها شده‌اند. قائم‌مقام سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین با اشاره به اینکه اکثر مددجویان گرمخانه‌ها، شناسنامه ندارند، افزود: مشکل نداشتن عضوی از خانواده یا مدارک شناسایی برای ما بسیار مشکل ساز است ، مثلا بعضا برای درمان این افراد نیازمند این هستیم که آنها را به اتاق عمل ببرند و خانواده آنها باید رضایت بدهند و علی‌رغم وجود مددکار، موانع قانونی باعث بروز مشکلاتی برای این افراد می‌شود. بتو تاکید کرد: حسن همکاری آنچنان که باید بین دستگاه‌ها وجود ندارد و همه دستگاه‌های متولی وظایف قانونی خود را برعهده نمی‌گیرند.

امکان غربالگری نداریم
قائم مقام معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه به خاطر مشکل فیزیکی و کمبود مکان، امکان غربالگری بین مددجویان و جدا کردن آنها بر حسب وضعیت‌شان وجود ندارد، گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر به عهده شهرداری نیست و نیروی انتظامی این وظیفه را به عهده دارد. هر نهادی باید مسوولیت خود را انجام دهد و اگر قرار است شهرداری فضای مددسراها را تأمین کند، دیگر نهادها باید وظایف خود را انجام دهند. وی همچنین از قرار گرفتن کیوسک‌های نیروی انتظامی در محل ورودی مددسراهای شهرداری خبر داد و گفت: قرار است این اتفاق بیفتد و افراد معتاد هم به کمپ ترک اعتیاد فرستاده شوند و جداسازی کارتن خوابهای عادی و معتاد صورت گیرد.

برای زنان گرمخانه نداریم
بتو در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره در نظر گرفتن گرمخانه برای مددجویان زن اظهار کرد: شهرداری برای زنان گرمخانه ندارد ولی بهزیستی چنین مراکزی دارد. در حال حاضر سامان‌سرای لویزان با ظرفیت پذیرش 150 تا 180 نفر برای زنان، این امکان را دارد تا افرادی را به عنوان مهمان برای چند شب بپذیرد. بتو با اشاره به اینکه 30 درصد مددجویان زن لویزان، رسوبی هستند، افزود: مسئول این سامان‌سرا با تعامل با بعزیستی توانسته ترتیبی اتخاذ کند که افرادی که حکم قضایی بهزیستی برایشان صادر شده، برای نگهداری به بهزیستی اعزام شوند. بتو در ادامه با تاکید بر نبود فضای مناسب در سامانسرای لویزان، گفت: ساختمان این سامانسرا قبلا یک ساختمان اداری بوده است و از نظر استانداردها مناسب نیست و در آنجا نیز امکان تفکیک سنی و معتاد و غیر معتاد را نداریم.

وی با اشاره به تخصیص 42 میلیارد تومان به سازمان رفاه از سوی شورای شهر درسال جاری، گفت: این میزان برای توسعه زیرساخت‌های اجتماعی که مددسراها و سامانسراها را هم در دستور کار دارد، در نظر گرفته می‌شود. بتو درباره مکان‌یابی این مددسراها، افزود: برنامه‌هایی برای ایجاد مددسراها در منطقه 9 و 5 داریم، همچنین ایجاد مراکز ساماندهی کودکان کار و کمپ‌های ترک اعتیاد را نیز در برنامه داریم. مشاور شهردار همچنین درباره وضعیت پیمانکاران این پروژه‌ها تاکید کرد: در حال حاضر پروژه‌های ساخت سامان‌سراها و مددسراها، به صورت اعلان قانونی است و پیمانکارها را با روال قانونی انتخاب می‌کنیم. پرسنل مددسراها را هم پیمانکار انتخاب می‌کند که حتما باید شرایط لازم را داشته باشد. وی درباره حضور نیروی انتظامی در این مراکز نیز گفت: در 60 درصد گشت‌های جنوب، نیروی انتظامی همراه با ماموران شهرداری می‌آید.
مرجع : ايسنا