به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۵۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۴۸۸۹۱
جابجا کردن' اجساد کشته‌شدگان هواپیمای مالزیایی،

خشم هلند از شورشيان روس‌تبار در اوكراين

گروه بين‌الملل: جسدهای تعدادی از کشته‌شدگان سانحه هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین، از محل سقوط آن به جای دیگری منتقل شده‌اند و وزیر امور خارجه هلند گفته است که گزارش‌های مربوط به جابجا کردن اجساد، مردم کشورش را به خشم آورده است.
شورشيان مورد حمايت روسيه در كنار اجساد
شورشيان مورد حمايت روسيه در كنار اجساد
خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به محل سانحه می‌گوید افرادی که حاضر نیستند بگویند متعلق به چه نهادی هستند، در حال جابجا کردن جسدها بوده‌اند. او گفت که ابتدا گروهی از امدادگران، اجساد کشته‌شدگان سانحه را در کیسه‌های ویژه حمل جسد قرار داده و کنار جاده گذاشتند، اما کمی بعد، این گروه از امدادگران محل را ترک کردند و گروه دیگری که به نظر می‌رسد از افراد محلی هستند، این کار را ادامه دادند.

او گفت که اجساد کشته‌شدگان در حال متلاشی‌شدن بودند و باید جمع‌آوری می‌شدند، ولی "کسانی که اینجا مشغول کارند، نمی‌گویند که به چه بخشی (دولت یا جدایی‌طلبان اوکراین) وابسته هستند و همچنان این سوال باقیست که جسدها به کدام یک از طرف‌ها تحویل داده می‌شوند." فرانس تیمرمانس، وزیر امور خارجه هلند گفته است که گزارش‌های مربوط به جابجا کردن اجساد کشته‌شدگان، مردم کشورش را به خشم آورده است. او که به کیف، پایتخت اوکراین رفته است، گفت که بی‌احترامی به اجساد کشته‌شدگان "غیرقابل‌پذیرش" است. آقای تیمرمانس اضافه کرد که ممانعت از فعالیت بازرسان اتحادیه اروپا برای تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در منطقه هم پذیرفتنی نیست.

وزیر امور خارجه هلند گفت که انتقال اجساد نزدیک به ۲۰۰ هلندی که در سانحه هوایی کشته شدند، در اولویت فعالیت‌هایش قرار دارد. او گفت که اوکراین در حال آماده کردن طرحی بین‌المللی است تا گروه‌های جدایی‌طلب در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین به عنوان گروه‌هایی تروریست شناخته شوند. پرواز ام‌اچ۱۷ هواپیمایی مالزی با ۲۹۸ سرنشین، روز پنجشنبه، در نزدیکی روستای گرابوو در محدوده تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین سقوط کرد.

دولت اوکراین در بیانیه‌ای، جدایی‌طلبان را به تلاش برای نابودی مدارک مربوط به سقوط هواپیمای مالزیایی متهم کرد. دولت اوکراین در بیانیه‌اش افرادی را که "تروریست" خوانده است، متهم کرد که ۳۸ جسد از اجساد کشته‌شدگان سانحه را به سردخانه‌ای در شهر دونتسک منتقل کرده‌اند. این ادعا واکنش وزیر حمل‌ونقل مالزی را نیز به دنبال داشت و لیو تیونگ لای در کنفرانسی مطبوعاتی در کوآلالامپور، بر ضرورت محافظت از منطقه محل سانحه هواپیمای مالزیایی تاکید کرد و گفت: "از مسئولان می‌خواهیم از منطقه محافظت کنند. ما باید دسترسی کاملی به منطقه داشته باشیم و مطمئن باشیم که مدارک مربوط به سانحه در محل از بین نرفته‌اند."

او گفت که نگران شیوه محافظت از منطقه محل سانحه هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین است و اگر محافظت مناسبی از محل سانحه نشود، ممکن است مدارک موجود از بین برود و در شرایط آنجا دستکاری شود. وزیر حمل‌ونقل مالزی از اعزام گروه‌هایی ویژه به اوکراین برای تحقیق خبر داد و گفت که خود او به زودی به این بازرسان در کیف می‌پیوندد. او خواهان همکاری دولت اوکراین و دیگر گروه‌های درگیر در منطقه شد تا شرایط برای انجام تحقیقات فراهم باشد. 
ملیت کشته‌شدگان سانحه
هلندی: ۱۸۹ نفر
مالزیایی: ۴۴ نفر (از جمله ۱۵ خدمه)
استرالیایی: ۲۷ نفر
اندونزیایی: ۱۲ نفر
بریتانیایی: ۹ نفر
آلمانی: ۴ نفر
بلژیکی: ۴ نفر
فیلیپینی: ۳ نفر
کانادایی: یک نفر
نیوزیلندی: یک نفر
ملیت نامشخص: ۴ نفر