به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۴۸۹۵۲

پنج میلیون جریمه برای شکار 36حیوان

گروه جامعه: شهریورماه 1392یک باند هفت نفره شکارچیان غیرمجاز که با سگ های شکاری تعلیم دیده به شکار حیوانات وحشی و فروش گوشت آنها در سطح استان کرمانشاه مبادرت می کردند، با تلاش نیروهای یگان محیط زیست اسلام آباد و در جریان عملیاتی پیچیده دستگیر شدند.
پنج میلیون جریمه برای شکار 36حیوان
به گزارش پایگاه دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلام آباد غرب در این زمینه گفت: در زمان دستگیری از شکارچیان غیرمجاز تعدادی لاشه خرگوش و تشی و شش قلاده سگ شکاری کشف و ضبط و متهمین به مراجع قضایی معرفی شدند. مهرداد شهبازی افزود: بازبینی تصاویر موجود در گوشی تلفن همراه متخلفین، بیانگر کشتار تعداد زیادی از گونه های جانوری توسط اعضا این باند بود و نهایتا متهمین در مواجهه با مستندات موجود در پرونده به شکار غیرمجاز 4 خوک وحشی (گراز)، 10 تشی (خارپشت)، 8 خرگوش، 10 کبک و 4 تیهو با استفاده از سگ های شکاری تعلیم دیده اعتراف نمودند.

پس از آن متخلفین که در بازداشت موقت بسر میبردند با دستور مقام قضایی با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم قطعی آزاد شدند. اواسط ماه جاری زمان رسیدگی نهایی به پرونده و صدور حکم فرا رسید و دادگاه آراء 6 متهم حاضر در جلسه و یک متهم متواری را نیز بصورت غیابی صادر نمود. بر اساس رای صادره از دادگاه هر یک از متهمین به پرداخت مبلغ هفت میلیون ریال جزای نقدی و توقفیف ادوات شکار (سگ های شکاری) محکوم شدند. همچنین متهمین مجموعا مبلغ 52,400,000 ریال جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را نیز پرداخت نمودند.

مهرداد شهبازی در مورد سرنوشت سگ های شکاری توقیف شده از متخلفین گفت: سگ های کشف شده از متهمین بصورت جداگانه و در نقاط مختلف در اختیار عشایر و دامداران معتمد قرار گرفت تا به عنوان سگ گله و نگهبان استفاده شوند. این پایگاه خبری افزوده است: میزان بسیار ناچیز و عدم بازدارندگی جرائم و برخورد ملایم قانون با متخلفین شکار غیرمجاز موجب تشویق عاملین اینگونه کشتارهای گروهی به تکرار جرم شده است به نحوی که کشتار گونه های جانوری و فروش گوشت حیوانات وحشی در نقاط مختلف کشور به تجارتی پرسود و کم هزینه برای مجرمین تبدیل شده است. ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست هرچه سریعتر نسبت به بازبینی و افزایش جرائم از جمله افزایش مبلغ ضرر و زیان ناشی از شکار غیرمجاز گونه های جانوری از طریق شورای عالی محیط زیست اقدام نماید.
مرجع : ايرنا