کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جزییات یارانه‌های‌ مطبوعات در دولت‌ احمدی‌نژاد

باز هم از عدالت‌محوري‌هاي مهرورزانه!

31 تير 1393 ساعت 11:37

گروه سياسي: معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، برای آن‌چه شفاف‌سازی عنوان کرده، جدول یارانه‌های روزنامه‌ها از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ را اعلام کرد.


به گزارش ایسنا، طبق مندرجات این جدول، روزنامه‌های «کیهان» و «ایران» در دولت احمدی‌نژاد علاوه بر دریافت‌های دلاری، هر کدام بیش از ۱۰ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌اند. همچنین در سال ۱۳۹۱، یک‌سوم کل یارانه‌ی اعطایی به هفت نشریه‌ی خاص و دوسوم مابقی به ۱۶۴ نشریه‌ی دیگر تعلق یافته است.

طبق این اطلاعات، نشریه‌هایی مانند «جام جم»، «رسالت»، «جوان»، «وطن امروز»، «جمهوری اسلامی»، «دنیای اقتصاد»، «قدس»، «خراسان»، «کیهان» و «ایران» در دو دوره‌ی دولت‌ احمدی‌نژاد، علاوه بر دریافت‌های ارزی (چندصد هزار دلاری) هر کدام بیش از ۲ و بعضا بیش از ۳ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌اند. برای نمونه، روزنامه‌ی «وطن امروز» (روزنامه مهرداد بذرپاش از ياران اوليه احمدي‌نژاد) در ۵ سال حیات خود در دولت احمدی‌نژاد، بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان دریافتی داشته، این در حالی است که برای نمونه، روزنامه‌ی «شرق» در هشت سال، تنها ۵۷۵ میلیون تومان یارانه دریافت کرده است.

طبق این اطلاعات، علاوه بر هفت روزنامه‌ای که در سال آخر دولت‌های احمدی‌نژاد (سال ۹۱) یک‌سوم یارانه‌ی اعطایی به ۱۷۱ نشریه را به خود اختصاص دادند، یعنی روزنامه‌های: «جام جم»، «جوان»، «رسالت»، «ایران»، «اطلاعات»، «کیهان»، و «وطن امروز»، نشریه‌های: «ابتکار»، «ابرار ورزشی»، «تابناک» (ملت ما)، «تماشا»، «جمهوری اسلامی»، «خبر جنوب»، «خبر ورزشی»، «خراسان»، «دنیای اقتصاد»، «شرق»، «مردم‌سالاری» و «عصر مردم»، یک‌ششم یارانه اعطایی را جذب کرده‌اند.

معاونت مطبوعاتی درپی انتشار این جدول، تذکر چند نکته را ضروری دانسته است:
۱) جدول یادشده صرفاً شامل روزنامه‌ها (اعم از سراسری، منطقه‌یی و محلی) است و یارانه پرداختی به سایر نشریات در این جدول نیامده است.
۲) همچنان که در جدول مشاهده می‌شود، در سال‌های ۸۴ و ۸۵ سهمیه ارزی به روزنامه‌ها داده شده است. به‌علاوه‌ی حواله کاغذ که در جدول، فقط سهمیه ارزی آن‌ها آمده است.
۳) این اطلاعات براساس سوابق موجود در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی است و چنانچه هریک از صاحبان امتیاز نشریات مغایرتی با مبالغ دریافتی خود مشاهده می‌کنند، پس از ارائه تصاویر اسناد خود برای مغایرت‌گیری دعوت خواهند شد.
۴) باید اذعان داشت با توجه به هزینه‌های بالای تولید، چاپ و توزیع مطبوعات، یارانه تخصیصی به مطبوعات تکافوی همه هزینه آن‌ها را نمی‌کند.


کد مطلب: 49142

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/49142/باز-هم-عدالت-محوري-هاي-مهرورزانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir