به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۴۹۲۹۸

عزای عمومی در هلند با ورود اجساد قربانیان

گروه بين​الملل: نخستین محموله اجساد قربانیان هلندی سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین امروز (چهارشنبه) در میان سوگواری و عزاداری مردم و مقامات هلند وارد این کشور شد.
به گزارش پایگاه سی.ان.ان، امروز اجساد 40 قربانی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین توسط دو هواپیمای ترابری هلندی و استرالیایی وارد هلند شدند. اکثر 298 مسافر این هواپیمای مسافربری هلندی بودند و مقامات این کشور امروز در گرامی‌داشت یاد این قربانیان، عزای عمومی اعلام کرده‌اند. در حین ورود اجساد قربانیان به هلند، مقامات دولت و خاندان سلطنتی این کشور و همچنین خانواده‌های مسافران این هواپیما در یک مراسم حضور پیدا کردند. قرار است پس از این مراسم عزاداری، اجساد قربانیان به منظور آزمایش‌های پزشکی به یک تاسیساتی نظامی منتقل شوند. با این حال مارک روتر نخست وزیر هلند اعلام کرده که ممکن است شناسایی اجساد چند هفته و یا چند ماه به طول بینجامد.

از سوی دیگر،‌ براساس گزارش‌ها جعبه‌های سیاه متعلق به این هواپیمای سقوط کرده پس از آنکه ابتدا به مقامات هلند تحویل داده شدند، اکنون به انگلیس فرستاده شده‌اند. به گفته مقامات، جعبه‌های سیاه هواپیمای مالزیایی به انگلیس رفته‌اند تا تحلیلگران بین‌المللی آن‌ها را به دقت موشکافی کنند. یک کمیته تحت عنوان "کمیته ایمنی هلند" رهبری تحقیقات در خصوص حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی را بر عهده دارد. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت: مقامات هلند از مقامات انگلیس تقاضا کرده بودند تا اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما را برای تحلیلگران بین‌المللی بازیابی کنند. بنا به اعلام کمیته ایمنی هلند تحلیل اطلاعات این جعبه‌های سیاه ممکن است چند هفته طول بکشد. با این حال احتمالا این اقدامات پاسخ دو سوال اصلی یعنی این که چه کسی به هواپیما موشک شلیک کرده و چرا این کار را کرده را نخواهد داد.

در حالی که روز سه‌شنبه جدایی‌طلبان اوکراینی از طریق یک قطار اجساد قربانیان را از محل سقوط هواپیما به شهر خارکیف اوکراین فرستادند اما گزارش‌های متناقضی در خصوص اینکه چه تعداد جسد با این قطار فرستاده شده مطرح شده‌اند. مهد ساکری، یک مقام مالزیایی که همراه با این اجساد در قطار سفر کرده گفت: در این قطار 282 جسد و 87 قطعه از اعضای بدن انسان وجود داشت و این همان آماری است که پیش‌تر مقامات اوکراینی ارائه کردند. با این حال بازرسان هلندی گفته‌اند که در این قطار تنها 200 جسد منتقل شده است و حدود 80 جسد مفقود هستند. یک مقام هلندی دیگر نیز گفته است که بازرسان همچنان مشغول جستجوی واگن‌های قطار هستند تا بتوانند تعداد بیشتری از اجساد قربانیان را پیدا کنند.

از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین امروز اعلام کرد شورشیان حامی روسیه در شرق این کشور، دو جنگنده متعلق به نیروی هوایی اوکراین را سرنگون کرده‌اند. به گزارش روزنامه گاردین، این سخنگو اظهار داشت دو جنگنده متعلق به نیروی هوایی ارتش اوکراین در شرق این کشور و در نزدیکی منطقه "ساوور موجیلا" سرنگون شده‌اند. اطلاعاتی درباره خلبان‌های این دو جنگنده ارائه نشده است.
مرجع : ايسنا