به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۴۹۴۱۴

غبارآلود شدن هوا، سکته را افزایش می‌دهد

گروه سلامت: ‌یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی گفت: غبارآلود شدن هوا و در پی آن ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی بیماران قلبی می‌تواند افزایش موارد سکته قلبی را در آنها به دنبال داشته باشد.
غبارآلود شدن هوا، سکته را افزایش می‌دهد
دکتر سیدحمیدرضا مرتضوی با بیان اینکه ذرات گرد و غبار بر اساس اندازه‌شان تقسیم بندی می‌شوند، اظهار کرد: هر چه قطر این ذرات کمتر باشد عمق نفوذ آنها به راه‌های هوایی بیشتر شده و خطرات آنها نیز بیشتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قطعا درشت بودن ذرات به گرفتار شدن آنها در پرزهای بینی و نیز راه‌های هوایی بزرگتر کمک خواهد کرد و مانع از نفوذ آنها به عمق راه های تنفسی خواهد شد. مرتضوی تخریب راه‌های هوایی، تشدید بیماری و مشکلات تنفسی و بروز آسم و برونشیت را از جمله عوارض گرد و خاک و غبار موجود در هوا عنوان کرد. این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی اختلال در سیستم تنفسی را موجب اختلال در دیگر ارگانهای بدن از جمله قلب دانست و اظهار کرد: در بیماران قلبی به دنبال اختلال در سیستم تنفسی خونرسانی به قلب مختل شده و احتمال سکته قلبی افزایش می‌یابد.

مرتضوی با بیان اینکه ذرات گرد و خاک یکسری آلودگی‌ها و آلرژن‌ها را همراه خود حمل می کنند، گفت: برخی از این آلرژن‌ها می‌توانند موجب تشدید علائم بیماران مبتلا به آسم شده و در افراد مستعد ایجاد آسم و یا آلرژی کنند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در همین راستا از گروه‌های در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی خواست تا به محض ورود گرد و غبار به داخل کشور حتی المقدور از خانه خارج نشده و در صورت خروج از منزل حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنند. مرتضوی توصیه کرد: افراد به هنگام روشن کردن کولر در روزهای پر گرد و غبار اجازه دهند تا پوشال کولر حسابی خیس شده و سپس آن را روشن کنند. وی در خصوص انجام ورزش در محیط های باز در هوای غبارآلود نیز هشدار داد و اظهار کرد: ورزش موجب عمیق تر شدن تنفس شده و زمینه نفوذ عمیق‌تر ذرات گرد و غبار به راه‌های هوایی را فراهم می‌کند.
مرجع : ايسنا