کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غبارآلود شدن هوا، سکته را افزایش می‌دهد

ايسنا , 3 مرداد 1393 ساعت 15:12

گروه سلامت: ‌یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی گفت: غبارآلود شدن هوا و در پی آن ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی بیماران قلبی می‌تواند افزایش موارد سکته قلبی را در آنها به دنبال داشته باشد.


دکتر سیدحمیدرضا مرتضوی با بیان اینکه ذرات گرد و غبار بر اساس اندازه‌شان تقسیم بندی می‌شوند، اظهار کرد: هر چه قطر این ذرات کمتر باشد عمق نفوذ آنها به راه‌های هوایی بیشتر شده و خطرات آنها نیز بیشتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قطعا درشت بودن ذرات به گرفتار شدن آنها در پرزهای بینی و نیز راه‌های هوایی بزرگتر کمک خواهد کرد و مانع از نفوذ آنها به عمق راه های تنفسی خواهد شد. مرتضوی تخریب راه‌های هوایی، تشدید بیماری و مشکلات تنفسی و بروز آسم و برونشیت را از جمله عوارض گرد و خاک و غبار موجود در هوا عنوان کرد. این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی اختلال در سیستم تنفسی را موجب اختلال در دیگر ارگانهای بدن از جمله قلب دانست و اظهار کرد: در بیماران قلبی به دنبال اختلال در سیستم تنفسی خونرسانی به قلب مختل شده و احتمال سکته قلبی افزایش می‌یابد.

مرتضوی با بیان اینکه ذرات گرد و خاک یکسری آلودگی‌ها و آلرژن‌ها را همراه خود حمل می کنند، گفت: برخی از این آلرژن‌ها می‌توانند موجب تشدید علائم بیماران مبتلا به آسم شده و در افراد مستعد ایجاد آسم و یا آلرژی کنند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در همین راستا از گروه‌های در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی خواست تا به محض ورود گرد و غبار به داخل کشور حتی المقدور از خانه خارج نشده و در صورت خروج از منزل حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنند. مرتضوی توصیه کرد: افراد به هنگام روشن کردن کولر در روزهای پر گرد و غبار اجازه دهند تا پوشال کولر حسابی خیس شده و سپس آن را روشن کنند. وی در خصوص انجام ورزش در محیط های باز در هوای غبارآلود نیز هشدار داد و اظهار کرد: ورزش موجب عمیق تر شدن تنفس شده و زمینه نفوذ عمیق‌تر ذرات گرد و غبار به راه‌های هوایی را فراهم می‌کند.


کد مطلب: 49414

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/49414/غبارآلود-شدن-هوا-سکته-افزایش-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir