کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرونده میدان گازی آرش حل‌نشده است

ايسنا , 4 مرداد 1393 ساعت 18:23

گروه اقتصادي: وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان سال ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز به شبکه گازی کشور افزوده می‌شود، گفت: پرونده میدان گازی آرش باز است.


بیژن زنگنه، با بیان این‌که ١٠ ردیف (ترین) گازی در مراحل وارد شدن به مدار فازهای پارس جنوبی است و ٦ سکوی دیگر نیز در آستانه راه اندازی در دریا است، اظهار کرد: اقدامهای انجام شده در فازهای پارس جنوبی در تاریخ کشور بی سابقه است. وی در ادامه با بیان این‌که این پروژه بزرگترین، فشرده ترین و بی سابقه ترین پروژه در تاریخ صنعت گاز است که این حجم از کار، در خشکی و دریا راه اندازی می شود گفت: امیدواریم بتوانیم ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز را تا پایان سال به شبکه گازی کشور اضافه کنیم، چرا که اکنون، کمبود گاز مشکلات بسیاری را به وجود آورده و برای حل آن، نیازمند کمک همه جانبه هستیم.

خودکفایی در تولید گازوییل
وزیر نفت در باره انتشار برخی اخبار مبنی بر خودکفایی ایران در تولید گازوییل نیز گفت: اکنون ما در زمینه تولید گازوییل خودکفا هستیم و نیازی به واردات آن نداریم. بر اساس این گزارش وزارت نفت هفته گذشته اعلام کرد که ایران از شروع سال جاری هیچگونه گازوئیلی وارد نکرده و در تلاش است تا عرضه گاز را به جای سوختهای مایع به نیروگاه‌ها افزایش دهد. از سوی دیگر ایران در ماه جاری تولید گاز خود را در فاز 12 پارس جنوبی دو برابر کرده و به 25 میلیون متر مکعب در روز رسانده است.

پرونده میدان گازی آرش باز است
وزیر نفت همچنین در باره توسعه میدان مشترک گازی آرش و سهم خواهی عربستان گفت: این پرونده یک موضوع باز و حل نشده است و برای حل آن نیازمند گذشت زمان هستیم. بر این اساس سعودی ها درحالی مدعی هستند که ایران سهمی در میدان گازی آرش ندارد که مقام‌های نفتی ایران اعلام کردند: جای تردید بسیاری است که عربستان سعودی سهمی در این میدان داشته باشد. در این راستا پیش‌تر علی ماجدی، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفته بود ‌که این میدان بین ایران و کویت مشترک است و عربستان هیچ سهمی از این میدان ندارد. میدان گازی آرش در سال 1962 میلادی با حفر یک حلقه چاه اکتشافی توسط شرکت نفتی ژاپنی " ای او سی"، در خلیج فارس کشف شد. این میدان از ذخیره حدود 13 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی برخوردار بوده است و طبق گفته محمد باقر سلیمانی، مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره ایران تاکنون اقدامی برای توسعه این میدان مشترک انجام نداده است. مذاکره ها برای توسعه این میدان گازی به طور رسمی از سال 2000 میلادی میان ایران و کویت آغاز و تاکنون چندین دور مذاکره بین مقامهای وزارت امور خارجه ایران و کویت برگزار شده است.


کد مطلب: 49528

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/49528/پرونده-میدان-گازی-آرش-حل-نشده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir