به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۷ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۹۷۵۵

هیرمند نفس ماهیان را به شماره انداخته است

گروه جامعه: نماینده زابل در مجلس گفت: سیستان با توجه به طوفان‌هایی که به صورت مستمر دارد به منطقه بحرانی تبدیل شده و نفس آبزیان سیستان همانند نفس مردم منطقه به دلیل طوفان و گرمای هوا در حال بند آمدن است.
هیرمند نفس ماهیان را به شماره انداخته است
سیدباقر حسینی افزود: خشکی تالاب هامون و رودخانه هیرمند باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی زیادی در بحث شیلات منطقه شده است. بجای این‌که در دریاچه هامون ماهی پرورش داده شود و صید گردد مکانی برای چرای احشام تبدیل شده است. وی اظهار کرد: آن دسته از مردمی هم که در کنار زمین‌های کشاورزی خود اقدام به ایجاد استخر پرورش ماهی کرده‌اند با کمبود شدید آب مواجه هستند و آلودگی هوا نفس این آبزیان را بند آورده است.

وی گفت: جاری شدن آب در رودخانه هیرمند و تالاب هامون هرچند که موجب دمیدن روح زندگی در دریاچه هامون شد، اما با کاهش حجم آب ورودی و شدت گرفتن موج گرما، هیرمند بار دیگر نفس ماهیان را به شماره انداخته است، تا جایی که صیادان به جای صید ماهیان، تور نجات برای آ‌ن‌ها پهن کرده‌اند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: عدم توانایی کشور افغانستان در مهار سیلاب‌ها در زمستان سال گذشته موجب شد تا آب با رهایی از سد ناملایمات خود را به هامون برساند و باردیگر بستر تکثیر و حیات میلیون‌ها ماهی را به صورت طبیعی فراهم سازد اما کاهش ورودی آب در این روزها راه را بر بسیاری از ماهی‌ها بسته است و بسیاری از گودال‌های آب به دلیل قطع ارتباط با رودخانه حکم گورهای دسته جمعی را برای آبزیان پیدا کرده است. وی تصریح کرد: متاسفانه خودکشی دسته جمعی و یا مرگ اجباری یک میلیون ماهی نیز در ماه گذشته نتوانست نگاه سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی را به خود جلب کند و یک بار دیگر سیستان شاهد مرگ ماهی‌ها در سکوت است.
مرجع : ایسنا