به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۸ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۹۸۲۰

ترامادول،از علت‌های اصلی افزایش اعتیاد

گروه جامعه: کارشناس درمان اعتیاد گفت: خوداّگاهی پیش شرط ضروری و اولیه در پیشگیری از اعتیاد است.
ترامادول،از علت‌های اصلی افزایش اعتیاد
«یعقوب زینی» گفت: اعتیاد یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی جامعه است که عوارض ناشی از آن تهدید جدی برای جامعه‌ی بشری است و باعث رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود، اعتیاد یک مشکل ریشه‌ای است نمی‌توان برای درمان آن راه حل سطحی انتخاب کرد و باید به‌دنبال علت گرایش فرد بود.

وی افزود: طیف وسیعی از داروها در جامعه تحت‌عنوان داروهای اعتیادآور مطرحند، که امروزه کارشناسان به‌جای کلمه‌ی اعتیاد، از کلمه‌ی «وابستگی» استفاده می‌کنند، این داروها نظیر متادون، پتدین، ترامادول، تبائین و مورفین بوده که در شرایط خاصی از آن استفاده می‌شود که مصرف بی‌رویه و بدون تجویز پزشک در درازمدت آثار سوئی بر سلامت فرد می‌گذارد.

کارشناس درمان اعتیاد ادامه داد: متأسفانه، امروزه ما با دو مشکل تجویز بدون مجوز «ریتالین» و «ترامادول» که بعنوان مسکن در جامعه مطرحند مواجهیم این دو ماده از نظر قانونی ممنوع نیست و بصورت غیرمجاز به راحتی در اختیار افراد به ویژه قشر جوان قرار گرفته است که با افزایش مصرف خودسرانه شاهد مرگ‌های ناشی از مصرف این داروها بودیم. زینی خاطرنشان کرد: توصیه‌ی من در زمینه‌ی درمان استفاده از داروهایی است که زیرنظر پزشک تجویز و از مراکز دارای مجوز رسمی خریداری می‌شوند، در زمینه‌ی پیشگیری نیز تکیه بر نهاد خانوادگی، فرهنگسازی و مهارت‌های اصل زندگی است.
مرجع : ایسنا