کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درگیری خونین در استان سین‌کیانگ چین

ایسنا , 8 مرداد 1393 ساعت 17:19

گروه بین الملل: درگیری میان یک گروه مسلح به چاقو با نیروهای پلیس در استان سین‌کیانگ در چین ده‌ها کشته برجای گذاشته است. خبرگزاری رسمی چین با تأخیر، خبر درگیری خونبار در این استان مسلمان‌نشین را منتشر کرده است.


در پی درگیری میان یک گروه مسلح به چاقو با نیروهای پلیس در استان ناآرام سین‌کیانگ در غرب چین، شمار بسیاری کشته و مجروح شدند. خبرگزاری رسمی چین "شینهوا" به نقل از پلیس محلی اعلام کرد در این درگیری که روز دوشنبه مصادف با پایان ماه رمضان و عید فطر در چین رخ داد‌ه، ده‌ها تن قربانی ضربات چاقو یا شلیک گلوله شده‌اند. بر اساس این گزارش، در منطقه "شاچه" استان سین‌کیانگ گروهی مسلح به چاقو به یک پاسگاه پلیس و چند ساختمان دولتی حمله کردند که در نهایت شمار بسیاری از آنها به ضرب گلوله نیروهای پلیس کشته شدند.

به گزارش دویچه وله، شمار دقیق قربانیان این حادثه که از هر دو اقلیت‌ چینی هان و مسلمان اویغور بودند، اعلام نشده است. علاوه بر آن روشن نیست که این خبر به چه دلیل با تأخیر منتشر شده است. کنگره جهانی اویغورها در تبعید "خشونت محض ‌نیروهای پلیس" را دلیل این درگیری خوانده است. به نقل از سخنگوی این کنگره که مقر آن در شهر مونیخ آلمان است، در این درگیری ۲۰ اویغور کشته و 10 تن دیگر مجروح شده‌اند. وی درگیری روز دوشنبه را "شورشی علیه سرکوب شدید توسط نیروهای پلیس چین" خواند و افزود که "تحریکات پلیس و تبعیض‌های اعمال شده علیه اویغور‌ها" دلیل این درگیری بوده است.

استان مسلمان نشین سین‌کیانگ در کنار تبت، از مهمترین مناطق بحرانی جمهوری خلق چین به شمار می‌رود. این استان محل سکونت اقلیت مسلمان اویغور است. سین‌کیانگ که در غرب چین واقع شده بارها شاهد درگیری‌های خونین میان مسلمانان و اقلیت چینی هان بوده است. در ماه مه، در پی یک حمله انتحاری به بازاری در شهر ارومچی، مرکز این استان ۳۹ تن کشته شدند. مسلمانان اویغور می‌گویند از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد تبعیض دولت مرکزی چین قرار دارند و با مهاجرت برنامه‌ریزی شده اقلیت چینی هان به این استان بیشتر به حاشیه رانده می‌شوند. دولت پکن در مقابل تأکید دارد که اویغور‌ها از آزادی‌های فراوانی برخوردار هستند و دولت مرکزی سطح رفاه اجتماعی در استان سین‌کیانگ را افزایش داده است.


کد مطلب: 49846

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/49846/درگیری-خونین-استان-سین-کیانگ-چین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir