به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۵۰۱۲۶

قسط اول دارایی‌های دوم ایران آزاد شد

گروه اقتصادی: واریز هشت قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران در حالی در دوم مرداد ماه همزمان با 24 ژوئیه به خوان آخر رسید که در مذاکرات اخیر گروه 1+5 و ایران مقرر شد که 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد شود، بر همین اساس نخستین قسط دارایی‌های بلوکه شده در روز جمعه(اول اوت) به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار آزاد شد.
قسط اول دارایی‌های دوم ایران آزاد شد
بنابر توافق هسته‌ای 24 نوامبر بین ایران و گروه 1+5 قرار بر این بود تا 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود. براین اساس این گونه توافق شد که 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 مه، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در 20 ژوئیه واریز شود که در واریز تمامی اقساط دریافت شده تاخیر زمانی بین یک روز تا حتی یک و نیم ماه وجود داشت اما در نهایت تمامی هشت قسط ایران واریز شد.

بر این اساس در دور جدید مذاکرات نیز مقرر شد که 2.8 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران طی شش قسط که سررسید هرکدام هر دو هفته یک‌بار مشخص شده به بانک مرکزی ایران پرداخت شود. به گزارش برخی از منابع در همین زمینه عباس عراقچی، گفته بود: پس از موافقت گروه ۱+۵ و ایران بر سر تمدید زمان توافق ژنو، نخستین قسط دارایی‌های بلوکه شده این کشور به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در اول ماه اوت (دهم مرداد) آزاد شد. با این اوصاف مجموع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران تا چهار ماه آینده به 7 میلیارد دلار می‌رسد که می‌توان آن را حاصل توافق‌های گروه‌ مذاکره کننده هسته‌ای ایران و 1+5 برشمرد.
مرجع : ایسنا