به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ساعت ۰۳:۰۳
کد مطلب : ۵۰۲۰۳
بان کی مون: حمله به مدرسه سازمان ملل در غزه جنایت بود

آمریکا حمله به مدرسه سازمان ملل در رفح را "شرم‌آور" خواند

گروه بين‌الملل: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حمله به محوطه خارج از یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح واقع در جنوب غزه را "شرم‌آور" خوانده و از رخ دادن آن ابراز انزجار کرد.
آمریکا حمله به مدرسه سازمان ملل در رفح را "شرم‌آور" خواند
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ از اسرائیل خواسته تا "با رعایت استانداردهای خودش" از تلفات غیرنظامی اجتناب کند. دبیر کل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی "مجرمانه و از نظر اخلاقی شنیع" خوانده است و گفت افرادی که مسئول این حمله بودند باید جوابگو باشند. سخنگوی بان کی مون نیز به نقل از او اعلام کرد: این دیوانگی باید متوقف شود. در بیانیه بان کی مون آمده است: «این حمله یکی دیگر از نقض های آشکار حقوق بین الملل بشردوستانه است که به روشنی دو طرف درگیر را به حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، کارمندان سازمان ملل متحد و اموال این سازمان و دیگر تاسیسات غیرنظامی ملزم می کند.»

این بیانیه می افزاید:« پناهگاههای سازمان ملل متحد باید مناطقی امن و غیرجنگی باشند. محل استقرار این بناها بارها به نیروهای اسرائیلی اطلاع داده شده است. این حمله و دیگر موارد نقض حقوق بین الملل باید فورا مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و عاملان آن باید پاسخگو باشند. این اقدامی جنایتکارانه است.» فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، هم در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" گفت: «مردم بر این نظرند که شرایط مردم در نوار غزه غیرقابل تحمل شده و باید چاره‌ای برای این وضع نابسامان یافت.» او در ادامه گفت: «ما هم همین نظر مردم را داریم.» وزیر خارجه بریتانیا به تصویرهایی اشاره کرد که از شرایط دردناک مردم نوار غزه به سراسر جهان رسیده و شبکه‌های تلویزیونی در باره‌شان توضیح می‌دهند.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین خواستار آتش‌بس فوری و بدون قید‌ و ‌شرط شد. او گفت، فعالیت‌های یهودی‌ستیزانه در بریتانیا پس از حمله اسرائیل به نوار غزه افزایش یافته و دولت بریتانیا نگران این فرایند است. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز در مقاله‌ای، خواستار حل بحران غزه و برقراری آتش‌بسی پایدار میان دو طرف شد. او گفت: «شرایط چند سال اخیر که هر آن احتمال حمله وجود داشت، تحمل‌ناپذیر است». وزیر خارجه آلمان خواستار رفع حصر نوار غزه برای بهبود شرایط مردم این منطقه شد. او هم‌زمان پیشنهاد کرد که کنترل مرزهای نوار غزه را نیروهای بین‌المللی به عهده گیرند تا به این ترتیب امکان قاچاق اسلحه به این منطقه از بین برود.

در بمباران روز یکشنبه یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح که مملو از آوارگان فلسطینی بود دست کم ده نفر به شهادت رسیدند. آژانس امداد سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) روز یکشنبه اعلام کرد که حملات اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه ده‌ها کشته بر جای گذاشته است. در جریان این حملات، در پی اصابت یک خمپاره به یک مدرسه ۱۰ نفر کشته شدند. این مدرسه در شهر رفح زیر نظر سازمان ملل متحد اداره می‌شود و در آن در حال حاضر ۳۰۰۰ آواره فلسطینی پناه گرفته‌اند.

رژيم اسرائیل اعلام کرد که خروج نیروی زمینی این کشور از نوار غزه آغاز شده است. پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت، در کنار خروج بخشی از نیروهای زمینی از نوار غزه، بخشی از این نیروها نیز به مناطق دیگری در نوار غزه منتقل خواهند شد. سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه تاکید کرد: «واحدهای واکنش سریع اسرائیل در نوار غزه باقی می‌مانند و در صورت نیاز به مبارزه با حماس ادامه خواهند داد.» او گفت: «جابه‌جایی نیروها در نوار غزه قرار است طی ۲۴ ساعت آینده به پایان برسد.» پیتر لرنر توضیح داد که اسرائیل به هدف‌های خود در حمله به نوار غزه نزدیک شده است و بیشتر تونل‌هایی که فلسطینیان برای حمله به اسرائیل ساخته بودند، ویران شده‌اند. رویترز به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داده است که تاکنون ۳۰ تونل ویران شده‌اند.

افزایش شمار قربانیان

وزارت بهداشت دولت حماس اعلام کرده است که از هشتم ژوئیه تاکنون ۱۷۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که صدها نفرشان کودک بوده‌اند. ۹ هزار نفر نیز از آن زمان تاکنون زخمی شده‌اند. سازمان ملل متحد اعلام کرده که یک-چهارم فلسطینیان نوار غزه در پی درگیری‌های نظامی اخیر آواره شده‌اند.
۲۵۴ هزار نفر از مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت نوار غزه در مدارسی زندگی می‌کنند که زیر نظر سازمان ملل متحد اداره می‌شوند. ۶۴ سرباز اسرائیلی و سه غیرنظامی این کشور نیز در پی درگیری ها کشته شده‌اند. دولت اسرائیل شمار کشتگان فلسطینی اعلام شده از طرف حماس را اغراق‌آمیز خوانده است.