به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۵۰۲۶۳

کاهش قیمت خودروهای لوکس در بازار؟

گروه اقتصادی: در شرایطی که بازار خودروهای داخلی به دلیل حل و فصل نشدن مجادله قیمت بین شورای رقابت و مجلس هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد، خبر می‌رسد که بازار وارداتی‌ها با توجه به رشد قابل‌توجه واردات این نوع خودروها به کشور به نوعی اشباع شده است.
کاهش قیمت خودروهای لوکس در بازار؟
اگر این روزها نگاهی به آگهی‌های فروش شرکت‌های واردکننده خودرو به کشور بیندازیم، متوجه خواهیم شد بسیاری از آنها به دلیل کاهش تقاضا و به عبارت بهتر، «ناهمخوانی عرضه و تقاضا»، روی به فروش قسطی و چکی محصولات خود آورده‌اند که این موضوع در مورد برخی از برندهای لوکس در کشور در نوع خود کم سابقه بوده است. در واقع واردکنندگان با توجه به اشباع بازار درصددند با قسطی کردن فروش خود، مشتریان بیشتری را جذب کرده و از این راه و بدون کاهش قیمت، خودروهای خود را به فروش برسانند.

به اعتقاد کارشناسان، رشد قابل‌توجه واردات خودروهای خارجی به کشور (به‌خصوص در سه ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته)، یکی از دلایل اصلی این موضوع به شمار می‌رود، چه آنکه این رشد سبب شده «عرضه» بیش از «تقاضا» شود. کارشناسان بر این باورند که با توجه به آمار واردات و شرایط فعلی فروش واردکنندگان، می‌توان از بازار خودروهای خارجی به‌عنوان بازاری اشباع شده نام برد، اتفاقی که شاید در آینده به کاهش قیمت این خودروها نیز بینجامد. بنابر آمارهای منتشره توسط گمرک کشور، در بهار امسال ۲۳هزار و ۲۴۲ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که در مقایسه با آمار هشت هزار و 515 دستگاهی بهار سال گذشته، حکایت از رشد 173 درصدی واردات دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به اشباع بازار خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده چه برنامه‌ای برای آینده در نظر می‌گیرند و آیا این «اشباع» می‌تواند کاهش نرخ رشد واردات خودرو به کشور را در پی داشته باشد؟
مرجع : دنیای اقتصاد