به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۵۰۲۶۷
شرکت‌های آلمانی بی سر و صدا به ايران بازگشتند؛

پيش بيني وال‌استریت ژورنال از بازار ایران

گروه اقتصادی: وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: به دنبال تحولات اوکراین و سرد شدن روابط شرکت‌های آلمانی با روسیه، این شرکت‌ها در سراسر آلمان تلاش می‌کنند تا روابط تجاری خود را با ایران که بازاری بزرگ محسوب می‌شوند از سر بگیرند.
پيش بيني وال‌استریت ژورنال از بازار ایران
به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال مقامات صنعتی و اقتصادی می‌گویند شرکت‌های آلمانی بی سر و صدا روابط تجاری خود با ایران را از سر گرفته‌اند. هم‌چنین این رویکرد در دیگر کشورهای اروپایی محتمل است چون دولت‌های غربی در پی توافق با این کشور از ماه نوامبر تاکنون برخی تحریم‌ها را علیه ایران کاهش داده‌اند. از آن‌جایی که رایزنی‌ها برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی ادامه دارد، امیدواری میان بازرگان خارجی برای بازگشت به تجارت با ایران افزایش یافته است.

استیفان اسپینرکانیگ، مدیر شرکت‌های – تک اسپینر که در سال جاری به همراه یک هیات تجاری به ایران سفر کرده بود در این باره گفت: این بازار پس از برطرف شدن تحریم‌ها منفجر خواهد شد. اگرچه شرکت‌های آلمانی می‌دانند که فرصت‌های تجاری خوبی در ایران وجود دارد، تنها برخی از آن‌ها به طور علنی در این باره مذاکره می‌کنند. بسیاری از این شرکت‌ها نگرانند که صحبت کردن در مورد ایران به روابط‌شان با آمریکا لطمه بزند. شرکت‌های آمریکایی نیز به دلیل قطع روابط ایران و آمریکا پس از وقوع انقلاب اسلامی درسال 1979 میلادی از تجارت با ایران پرهیز کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه آورده است: اما شرکت‌های آلمانی هم‌چنان برای انجام مبادلات ارزی ساده با ایران به دلیل وجود موانعی در این زمینه با مشکل روبه‌رو هستند. این روزنامه هم‌چنین یاد آور شده است: ایران یک بازار بالقوه بزرگ است و شرکت‌های غربی در صورتی که اجازه بازگشت به ایران را داشته باشند، شرکت‌های آلمانی در موقعیت خوبی قرار خواهند داشت. این شرکت‌ها پیش از اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بازار خوبی در ایران داشتند.

اکنون با توجه به جمعیت جوان تحصیلکرده ایران و منابع نفت و گاز این کشور پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات آلمان به ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند به سرعت از مرز 10 میلیارد دلار در سال فراتر رود. به نوشته وال‌استریت ژورنال، در حال حاضر حدود 100 شرکت آلمانی در ایران شعبه دارند که بسیاری از آن‌ها به دنبال اطلاعاتی در مورد ایران بعد از تحریم هستند.
مرجع : ایسنا