به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۵۰۲۹۲

رنگ های ضد اشتها کدام ها هستند؟

گروه سلامت: آیا تاکنون متوجه شده اید که وقتی قدم به یک اتاق تاریک، بدون پنجره و فاقد رنگ های روشن می گذارید، چقدر احساس ناراحتی می کنید؟ یا زمانی که در اتاقی با دیوارهای قرمزرنگ نشسته اید و در بشقاب قرمز رنگ غذا می خورید چقدر بیشتر احساس گرسنگی می کنید؟ این همان روانشناسی رنگ هاست!
رنگ های ضد اشتها کدام ها هستند؟
رنگ ها نقش مهمی در دنیای ما دارند. آنها می توانند افکار ما را تحت تاثیر خود قرار دهند. موجب تغییر اعمال ما شوند و واکنش هایی را در درونمان به وجود آورند. رنگ های می توانند چشم های شما را آزار دهند یا آنها را آرام کنند، فشار خون را بالا ببرند یا اشتها را سرکوب کنند. برخی سایه ها و درجات رنگ ها بر روحیه و احساسات ما تاثیر می گذارند. برخی رنگ ها سرکوبگر اشتها هستند که این مورد برای کسانی که قصد دارند کالری روزانه شان را کم کنند، بسیار سودمند است؛ در حالی که سایر رنگ ها، سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می برند.

جذابیت غذاهای گوناگون با رنگ آنها ارتباط تنگاتنگی دارد. مطالعات فراوانی روی تاثیر رنگ غذا بر چگونگی درک طعم آن انجام شده است که در این مطالعات، افراد با ترکیب رنگ و طعم غذا آشنا می شوند. این آموخته ها، می توانند درک ما را از غذاهای گوناگون تغییر دهند و انتظارات جدیدی از طعم و رنگ غذا در ما به وجود آورند. شکل غذا موجب می شود نورون ها از هیپوتالاموس خارج شوند که همین امر، موجب متقاعد شدن ما حتی قبل از امتحان غذا می شود. کدام رنگ های می توانند اشتها را تحریک یا سرکوب کنند؟ در ادامه به انواع رنگ ها و تاثیر آنها اشاره می شود.

قرمز
رنگ قرمز از لحاظ احساسی فوق العاده قدرتمند و سرشار از انرژی است. این رنگ، سرعت تنفس و فشار خون را بالا می برد و اشتها را تحریک می کند و به دلیل همین تاثیر است که اغلب در رستوران ها، از رنگ قرمز استفاده می شود؛ البته این رنگ انتخاب فوق العاده ای برای اتاق غذاخوری منزل شما نیز به شمار می رود.

نارنجی
رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد. نیروبخش است و فعالیت ذهن را تحریک می کند. نارنجی جزو رنگ های گرم و مطلوبی است که به شما احساس راحتی می دهد. نارنجی که رنگ اغلب مرکبات است، تغذیه سالم را با خود به همراه دارد و اشتها را تحریک می کند.

آبی
رنگ آبی برای جسم و ذهن شما سودمند است و سوخت و ساز بدن را پایین می آورد و اثر آرامش بخش دارد. رنگ آبی با احساس خونسردی و آرامش همراه است و به این دلیل که به ندرت به صورت طبیعی یافت می شود، اغلب از آن به عنوان سرکوب کننده اشتها استفاده می کنند؛ بنابراین هنگام غذا خوردن یا آشپزی، نباید از این رنگ استفاده کنید؛ اما بنا بر توصیه کارشناسان تغذیه، چنانچه قصد رژیم گرفتن دارید، بهتر است یک لامپ آبی بالای یخچال قرار دهید تا میل به خوردن را در خود کاهش دهید؛ همچنین می توانید از بشقاب یا رومیزی آبی استفاده کرده یا در یک فضای آبی رنگ غذای خود را میل کنید.

زرد
رنگ شاد و آفتابی زرد، توجه افراد را به خود جلب می کند. این رنگ تمرکز را بالا می برد؛ از این رو در نوشته های قانونی، از این رنگ استفاده می شود. رنگ زرد همچنین محرک اشتهاست؛ چرا که احساس شادی را در افراد برمی انگیزد.

سبز
سبز، رنگ طبیعت و سلامتی و فراوانی است؛ این رنگ را اغلب برای نمایش ایمنی محصولات گوناگون مورد استفاده قرار می دهند. به دلیل ارتباط رنگ سبز با با طبیعت، اغلب آن را رنگ آرامش بخش می دانند و خوراکی های سبزرنگ را تحت عنوان غذاهای سالم می شناسند.

خاکستری
رنگ خاکستری اشتها را کم می کند و حتی موجب دلزدگی شما از غذا خوردن می شود. این رنگ، شما را آزار نمی دهد و موجب کاهش اضطراب و اشتها می شود.

فیروزه ای
رنگ فیروزه ای اشتها را تحریک می کند. درجات مختلف نارنجی و فیروزه ای و همچنین ترکیب این دو رنگ در خوراکی های خوشمزه مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر تصویری شامل این دو رنگ را بر دیوار آشپزخانه آویزان کرده و هنگام صرف غذا به آن نگاه کنید، خیلی زود از شر هیکل لاغر و استخوانی خود خلاص خواهید شد. سبز، قهوه ای و قرمز، رنگ های محبوب در خوراکی ها هستند. قرمز و زرد را اغلب در دکوراسیون رستوران ها مورد استفاده قرار می دهند؛ زیرا منحرک اشتها هستند. به منظور کاهش وزن باید در یک بشقاب سیاه یا تیره رنگ غذای خود را میل کنید؛ زیرا رنگ های تیره، ناخودآگاه اشتهای شما را کور می کنند؛ بنابراین توصیه می شود شام خود را در بشقاب های تیره رنگ و صبحانه را در ظروف روشن میل کنید.
مرجع : سلامت نیوز