به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۵۰۴۴۳

پیشگیری از فقر آهن با مصرف خرما

گروه سلامت: کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ‌امروزه خرما در پیشگیری از فقرآهن موثر شناخته شده، چرا که میزان آهن موجود در خرما در هر یکصد گرم به یک میلیگرم می‌رسد.
پیشگیری از فقر آهن با مصرف خرما
اصغر نقشی گفت: خرما به علت چربی کمی که دارد به عنوان ماده‌غذایی کم‌چربی در نظر گرفته می‌شود. وی با اشاره به غنی‌بودن خرما از فیبرهای طبیعی گفت: این میوه علاوه بر غنی‌بودن با فیبرهای طبیعی، حاوی موادمغذی متعدد دیگر مانند روغن، کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، مس، منگنز و گوگرد نیز است. نقشی ادامه‌داد: بعد از مواد قندی بیشترین درصد مواد تشکیل دهنده خرما آب است، 15 تا 30 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد که میزان آب خرما بستگی به رقم میوه دارد و میزان رطوبت میوه اثر قابل ملاحظه‌ای در میزان شکرک زدن آن در طول مدت انبارداری دارد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ضمن بازگو کردن اثرات زیاده‌روی در مصرف خرما یادآور شد: نباید در مصرف خرما زیاده‌روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن موجب آسیب به کبد و طحال، افزایش فشار خون، جوش دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. وی با اشاره به نقش مصرف خرما در کاهش وزن افزود: گنجاندن خرما به رژیم‌غذایی روزانه، مشکل کاهش وزن را از بین می‌برد.

نقشی بهره‌گیری از خرما را در جلوگیری از ریزش مو سودمند دانست و تاکید کرد: اگر روغن خرما که از خرمای رسیده با مواد میان آن تهیه می‌شود را با روغن زیتون، مخلوط کرده و روزی چند بار بهم زنند، داروی یکنواختی پدید می‌آید که مالیدن آن به سر، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
مرجع : ایسنا