به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۵۰۷۹۲

روبو زنبورها جای پهپادها را می‌گیرند!

گروه فناوری: محققان با الهام از پرندگان و حشرات، در حال طراحی نسل جدیدی از ریز ربات‌ها هستند که در عملیات شناسایی، امداد و نجات، نقشه‌برداری و هواشناسی کاربرد دارند.
روبو زنبورها جای پهپادها را می‌گیرند!
محققان دانشگاه نورث وسترن و موسسه ویسه (Wyss)‌ در دانشگاه هاروارد در حال طراحی ریز ربات‌هایی با قابلیت استفاده در بخش کشاورزی هستند. در طراحی ربو- زنبورها (RoboBee) از بدن حشرات بخصوص زنبورعسل الهام گرفته شده است؛ وزن زنبور رباتیک تنها 80 میلی‌گرم بوده و بال شیشه‌ای سه سانتی‌متری، 120 بار در ثانیه بال می‌زند. این حشرات رباتیک علاوه بر کاربرد در بخش کشاورزی و انجام عمل گرده‌افشانی، در مأموریت‌های شناسایی، امداد و نجات، نقشه‌برداری و تحقیقات هواشناسی نیز قابل استفاده هستند.

شرکت هوافضای هلندی Clear Flight Solutions نیز در حال کار بر روی پروژه مشابهی است؛ ربو- پرنده (RoboBird) ازجنس نایلون و فیبر شیشه‌ای با چاپگر سه‌بعدی ساخته می‌شود. پرنده‌های رباتیک می‌توانند برای دور کردن پرندگان واقعی از مناطق خطرناک مانند محدود فرودگاه‌ها و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند.

زنبور‌ها و پرنده‌های رباتیک، محدودیت‌های متداول پهپاد را نداشته و به باطری‌های سنگین و پرقدرت نیاز ندارند؛ براحتی از دید سیستم‌های راداری پنهان مانده و می‌توانند در عملیات شناسایی و جاسوسی استفاده شوند.



مرجع : ایسنا