به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۵۰۹۹۷

چرا 4 سرگروه سینمایی دولتی هستند؟

گروه فرهنگ و هنر: سخنگوی انجمن سینماداران می‌گوید که سرگروه بودن دیگر یک حُسن محسوب نمی‌شود و حتی سینما آزادی نیز بارها درخواست داده که از سرگروهی خلع شود.
چرا 4 سرگروه سینمایی دولتی هستند؟
محمدرضا صابری درباره اینکه چهار سرگروه از پنج سرگروه سینمای ایران در اختیار بخش دولتی است بیان کرد: به هر حال ابتدا باید از خودمان بپرسیم چه اتفاقی افتاده که از میان پنج سرگروه، چهار تای آن‌های دولتی هستند؟! برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینیم که سرگروهی سینماها در این روزگار، یک حُسن است یا باعث ضرر سینمادار می‌شود. وی یادآور شد: اگر به قبل از تدوین آیین‌نامه سال 92 یا 93 شورای صنفی نمایش بازگردیم، می‌بینیم که بارها درباره سرگروهی سینماهای مختلفی بحث شده‌ است اما هیچ‌یک حاضر به پذیرفتن این مسئولیت نیستند. مگر شورای صنفی نمایش بود که عصر جدید را از سرگروهی کنار گذاشت؟ خیر! آقایان فرح‌بخش و علیخانی به عنوان مالکان آن سینما به ما نامه زدند و گفتند که اگر سرگروهی‌شان ادامه داشته باشد، ادامه حیات این سینما کلاً زیر سؤال می‌رود.

سخنگوی انجمن سینماداران که مدیر سینما استقلال نیز هست افزود: جالب است که بگویم آقای نصیری به‌عنوان مالک سینما قدس بارها و بارها به شورای صنفی نمایش نامه زده‌اند که نمی‌خواهند دیگر سرگروه باشند یا سینما آزادی با اینکه می‌دانیم یکی از پرفروش‌ترین سینماهای کشور است بارها به انجمن سینماداران درخواست داده است که دیگر مسئولیت سرگروهی را نداشته باشد تا بتواند آزادانه‌تر فیلم‌ها را اکران کند. صابری سپس با تأکید بر اینکه بسیاری از سینماها علاقه‌ای ندارند که زیر بار مسئولیت سرگروهی بروند اظهار کرد: قبل از تدوین آیین‌نامه امسال، پیشنهاد دادیم که مجموعه اریکه ایرانیان به دلیل سالن خوب، موقعیت جغرافیایی مناسب و همچنین مخاطبان زیاد جای یکی از سرگروه‌ها را بگیرد اما مالک این سینما چنین پیشنهادی را رد کرد.

سخنگوی انجمن سینماداران با تأکید بر اینکه سرگروه بودن در سینمای ایران دیگر یک امتیاز نیست خاطرنشان کرد: سرگروه بودن سینما را موظف می‌کند که قوانین را به صورت مو به مو اجرا کنند. در واقع سرگروه بودن یک سالن سینما، باعث می‌شود که آزادی عمل مدیر سینما کاملاً گرفته شود و او حتی نمی‌تواند سانس‌های نمایشی‌اش را مدیریت کند و تماماً باید در اختیار یک فیلم باشد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا برای ایجاد انگیزه‌های لازم استراتژی مناسبی طراحی نمی‌شود، گفت: اتفاقاً آقای محمدرضا فرجی در جلسات انجمن پیشنهاداتی دادند تا بتوان انگیزه‌هایی را برای سینماهایی که قابلیت سرگروه‌شدن دارند، ایجاد شود. در هر صورت ما سینماهای مناسب در سطح تهران کم داریم و طبیعی است که باید برای اینکه سینماداران به سرگروه شدن ترغیب شوند یکسری انگیزه ایجاد کنیم اما با وضعیت فعلی و به دلیل تعداد سالن کم مجبور هستیم با همین چیدمان جلو برویم.
مرجع : ایسنا